uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Projektkursus: Systemudvikling (ProjDat)


Semesterangivelse: Forårs kursus Kurset udbydes i blok 3 og 4 Kurset udbydes i skemagruppe A Kurset giver 15 ETCS point

 


Udgave: Forår 2013 NAT
Point: 15,0
Blokstruktur: 3. blok, 4. blok
Skemagruppe: A
Fagområde: dat
Varighed: 16 uger
Institutter: Datalogisk Institut
Uddannelsesdel: Bachelor niveau
Kontaktpersoner: Erik Frøkjær erikf@diku.dk 3532 1456.
Andre undervisere: Ole Monrad, ekstern lektor
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Forår 2013 NAT
Formål: At give deltagerne en metodisk velfunderet og i praksis anvendelig introduktion til IT-systemudvikling - gennem et oplevet udviklingsforløb støttet af studier af anerkendte metoder og teknikker.
Indhold: Der undervises i en vifte af metoder og teknikker, som deltagerne kan forventes at få brug for i et realistisk IT-projektprojekt, bl.a. metoder til støtte af brugersamarbejde, teknikker til afklaring af krav og behov i forbindelse med ny IT-udvikling, teknikker til objektorienteret analyse og design, opbygning af system- og komponentarkitektur, programmering og dokumentation. Omdrejningsaksen for undervisningen er projektgruppernes arbejde med den valgte IT-udviklingsopgave. Opgaven skal løses i samarbejde med virkelige brugere. Deltagerne vejledes i selv at finde egnede samarbejdspartnere i virksomheder uden for universitetet; dog vil der blive tilbudt mulighed for enkelte opgaver, som vi selv er opgavestillere for her på DIKU.
Målbeskrivelse: En deltager skal efter fuldførelse af kurset være i stand til:
1. At gennemføre et mindre, men fuldt realistisk IT-udviklingsprojekt i samarbejde med brugere og andre systemudviklere på en systematisk og velgennemtænkt måde.
2. Som medlem af en projektgruppe af systemudviklere at afdække, formulere og på skriftligt grundlag at aftale mål for et IT-udviklingsprojekt i samarbejde med brugere. Heri indgår en realistisk afvejning af brugerbehov i forhold til projektgruppens kompetencer, resurseindsats og kalendertid til rådighed.
3. At skabe sig overblik over IT-udviklingsopgavens bindinger og helhedsdesign, således at der kan tilrettelægges et målrettet udviklingsprojekt. Herunder skal der skabes rum for læring gennem iterationer og brug af teknikker fra prototyping.
4. At udarbejde domæneanalyser som grundlag for et objektorienteret design med klasser, hændelser, strukturmønstre og adfærdsmønstre. Deltagerne skal således have kendskab til og være i stand til at gøre brug af gængse komponentbaseret arkitekturer og objektorienterede designmønstre.
5. At designe brugeres påtænkte interaktion med systemet ved brug af use-cases og på dette grundlag fastlægge systemets funktionalitet og brugergrænseflader.
6. At designe en klar og sammenhængende komponentbaseret systemarkitektur, der kan implementeres på en måde så systemet bliver velstruktureret og så enkelt som muligt at udvikle og vedligeholde.
7. At kunne arbejde med prototyper og simuleringer for at klarlægge risikable aspekter i udviklingsopgaven og at nå frem til nyttige og effektive designløsninger og implementationer, både hvad angår systemets brugervendte sider og hvad angår systemets arkitektur.
8. At opstille og følge en dokumentationsstrategi i samarbejde med projektgruppens øvrige medlemmer, således at udviklingsprojektets gennemførelse kan dokumenteres. Hvad er udviklet, hvad er (endnu) ikke udviklet? Der indgår tillige en kort brugervejledning. Ligeledes skal dokumentationen redegøre for resultater af afprøvninger og tests, både af system arkitekturen og af de brugervendte aspekter.
9. At udarbejde en kortfattet rapport med klar og sammenhængende redegørelse for arbejdet med og resultaterne af et mindre, men realistisk IT-udviklingsprojekt. Der skal indgå en oversigt over det samlede projektforløb (opstart, gennemførelse, færdiggørelse samt aflevering) og kritisk refleksion og konkrete ideer til at forbedre fx brugersamarbejdet, samarbejdet i projektgruppen, og egen indsats. Også refleksion over designvalg og brug af udviklingsteknikker og -værktøjer skal gives opmærksomhed.
Lærebøger: Se Absalon når kurset er etableret.
Tilmelding: 15. november - 1. december, 2012, via KUnet, www.kunet.dk
Faglige forudsætninger: Deltagere skal have bestået mindst 3 kurser på det basale program i datalogi. Mindst et af disse kurser skal være IP eller OOPD.
Eksamensform: Afsluttende, individuel, skriftlig 5 dages tag-hjem opgave. Aflevering sker i Absalon. Eksamensopgaven baserer sig på resultaterne dokumenteret i fagelementets fire obligatoriske delrapporter. Disse resultater sammenfattes, diskuteres og perspektiveres ved kursuslitteraturen. Bedømmelse: Ekstern censur og karakter. Krav for deltagelse i eksamen: Fagelementets fire obligatoriske delrapporter skal være godkendt og gyldige ved eksamensperiodens start.
Reeksamen
Form hvis der er 10 eller færre tilmeldte: Afsluttende, mundtlig 40 minutters eksamen inklusiv votering uden forberedelse med udgangspunkt i fagelementets fire obligatoriske delrapporter. Form, hvis der er 11 eller flere tilmeldte: Samme som ordinær eksamen. Bedømmelse: Samme som ordinær eksamen. Krav for deltagelse i eksamen: Samme som ordinær eksamen.
Eksamen: Skriftlig 5 dage tag-hjem opgave udleveres d. 10. juni og afleveres d. 14. juni 2013.
Reeksamen: Mundtlig eksamen. Kontakt underviser for dato. Såfremt der er 10 eller færre tilmeldte bliver eksamensformen ændret til mundtlig prøve.
Kursus hjemmeside:
Pensum: Endnu ikke fastsat.
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 8/8-2013



Københavns Universitet