|
Udgave: |
Forår 2013 NAT |
Point: |
7,5 |
Blokstruktur: |
4. blok |
Skemagruppe: |
C |
Institutter: |
NBI og Nano Science Centret |
Uddannelsesdel: |
Bachelor niveau |
Kontaktpersoner: |
Jens Paaske, e-mail: paaske@nbi.ku.dk
, telefon: 35 32 03 95 |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Forår 2013 NAT |
Undervisnings- periode: |
22. april til 23. juni, 2013 |
Undervisnings- form: |
Forelæsninger, regneøvelser, studiecafé |
Formål: |
Kurset er opdelt i en matematikdel (lineær algebra) og en fysikdel (klassisk mekanik). Det overordnede formål er at sætte den studerende i stand til at anvende metoder fra begge discipliner til at løse konkrete, hhv. matematiske og fysiske problemstillinger. Den studerende trænes ligeledes i at reducere mere eller mindre komplekse fysiske problemer til relativt simple løsbare modeller, samt kritisk at vurdere egne antagelser og opnåede resultater. |
Indhold: |
Introduktion til lineær algebra (Lineære ligningssystemer, matricer, vektorer, basis, egenværdiproblemer, Euklidiske vektorrum)
Introduktion til klassisk mekanik (kinematik, dynamik, impuls og energi bevarelse, arbejde, rotationer, harmoniske oscillationer) |
Kompetence- beskrivelse: |
Der opnås fortrolighed med Newtons love samt anvendelsen af bevarelsessætninger. Studerende forventes at forstå grundlæggende begreber i klassisk mekanik og at kunne beskrive dem matematisk. Studerende forventes at forstå grundlæggende koncepter af klassisk fysik og at kunne beskrive dem matematisk. Der opnås fortrolighed med vektor regning og simple differentialligninger. |
Målbeskrivelse: |
Studiet af lineær algebra delen forventes at sætte den studerende i stand til Løse lineære ligningssystemer ved hjælp af Gauss elimination, herunder at kunne bestemme rangen af et sådant ligningssystem
Beskrive et lineært ligningssystem ved hjælp af abstrakte matricer og vektorer af vilkårlig dimension
Bestemme determinanten og den inverse for en kvadratisk matrix samt anvende Cramers sætning
Regne i et abstrakt vektorrum, herunder afgøre lineær afhængighed, bestemme dimension, finde koordinatmatrix og foretage basisskifte
Finde egenværdier og egenvektorer for kvadratiske matricer og derved diagonalisere en lineær afbildning
Regne med skalarprodukt i et abstrakt Euklidisk vektorrum, herunder at benytte Gram-Schmidt metoden til at finde en ortonormal basis
redegøre kursorisk for geometriske vektorer i sædvanligt 3-dimensionelt rum og drage analogier til Euklidiske vektorrum af vilkårlig dimension
Studiet af mekanikdelen forventes at sætte den studerende i stand til
Anvende grundlæggende metoder og resultater til løsning af problemer indenfor den klassiske mekanik
benytte matematisk terminologi og symbolsprog i løsning af sådanne opgaver
Identificere de fysiske kræfter (herunder reaktionskræfter) der virker på et legeme
relatere de fysiske kræfter, der påvirker et legeme, til legemets bevægelse
Anvende bevarelsessætninger (enerig, impuls og impulsmoment) i klassisk mekaniske problemstillinger
Karakteren 12 gives for en præstation, hvor studenten selvstændigt og med klart overblik dokumenterer sin viden og kunne på alle felter nævnt under Målbeskrivelsen. Karakteren 2 gives for den usikre præstation, hvor studenten kun lige klarer et minimum af, hvad der nævnes under Målbeskrivelsen. |
Lærebøger: |
University Physics with Modern Physics with MasteringPhysics (13th Edition) by Hugh D. Young and Roger A. Freedman. Bogen til Lineær algebra oplyses senere. |
Tilmelding: |
Tilmelding foregår på Selvbetjeningen i perioden 15.november - 1. december.
|
Faglige forudsætninger: |
Matematik Intro |
Eksamensform: |
Løbende evaluering: 2 skriftlige 2-timers prøver (75%), afleveringer(25%) Bedømt efter 7 trin skalaen og med intern censur.
Reeksamen: Afløsningsopgave 51 timer (kl. 9 den 1. dag til kl. 12 den 3. dag) |
Eksamen: |
Løbende evaluering.
Reeksamen: 51 times afløsningsopgave. Udleveres kl. 9 d. 19. august og afleveres kl. 12 d. 21. august 2013. |
Kursus hjemmeside: |
|
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
15/11-2012 |