Psychological Aspects of Competitive Sports


Semesterangivelse: Forårs kursus Kurset udbydes i blok 3 Kurset udbydes i skemagruppe A2 Kurset giver 7,5 ETCS point

 


Udgave: Forår 2013 NAT
Point: 7,5
Blokstruktur: 3. blok
Skemagruppe: A2
Fagområde: idr
Varighed: 8 uger
Institutter: Institut for Idræt
Studieordning: Studieordning af 01.09.2010
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Anne-Marie Elbe, Forskergruppen Krop, læring og identitet, Nørre Allé 55, 2200 København N, Tlf.: 35 32 08 64, E-mail: amelbe@ifi.ku.dk
Skema- oplysninger: Tid: Torsdag kl. 13.00-17.00
Sted: AB2, AB-bygningen, Nørre Allé 55
1. gang: Torsdag d. 7. februar 2013
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Forår 2013 NAT
Undervisnings- form: Forelæsninger, gruppearbejde, øvelser og diskussioner.
Formål:
Formålet med kurset er at give et nutidigt overblik over konkurrencesportens emner ud fra et sportspsykologisk perspektiv, både som teori og praksis. Målet er at øge de studerendes forståelse for, hvordan psykologiske faktorer påvirker involvering og præstationer i konkurrencesport og hvordan deltagelse influerer på individets psykologiske sammensætning. Yderligere vil de studerende tilegne sig færdighed og viden om sportspsykologien, som de vil kunne bruge både som træner og udøver. Afslutningsvis vil kurset give de studerende mulighed for at specialisere deres viden indenfor et af de sportspsykologiske emner gennemgået i kursusforløbet samt mulighed for at konstruere et empirisk studie.
Indhold:
Forskningsmetoder i sportspsykologi, motivation, talentudvælgelse- og udvikling, sportspsykologisk færdighedstræning (mental træning), sportsskader og karriereovergange.
Målbeskrivelse:
Kriteriebeskrivelse af karakteren 12:
  • Demonstrere bred viden og forståelse for centrale teorier og begreber i sportspsykologien (udover tekster diskuteret i forløbet).
  • Demonstrere evne til at integrere og anvende viden om idrætspsykologi i det empiriske arbejde.
  • Formulere og præsentere nyskabende men teoretisk baserede idéer og argumenter gennem brug af videnskabelige beviser.
  • Præsentere et fremragende skriftligt produkt i behørigt sportspsykologisk format.
  • Lærebøger:
    Weinberg, R. & Gould, D. (2007). "Foundation of Sport and Exercise Psychology". Champaign: Human Kinetics.
    Andet undervisningsmateriale kan også komme på tale. Det vil fremgå af kursushjemmesiden.
    Tilmelding:
    Tilmelding sker fra den 15. november - 1. december på www.KUnet.dk
    For at modulet oprettes, skal der som udgangspunkt være minimum 12 tilmeldte.
    Hvis modulet bliver aflyst, skal det ske senest den 1. januar.

    Faglige forudsætninger: Den studerende skal have deltaget i og indstillet sig til eksamen i de obligatoriske moduler på den Humanistisk-Samfundsvidenskabelige kandidatuddannelse i Idrætsvidenskab eller tilsvarende kurser.
    Eksamensform: En skriftlig opgave, hvor den studerende designer et empirisk sports psykologisk studie (max 15 sider), hvor der fokuseres på et af de temaer, der er blevet diskuteret gennem kurset. Designet skal indeholde teoretisk baggrund, udvikling af hypoteser og en beskrivelse af metoder. Opgaven kan udarbejdes løbende gennem kurset og afleveringsfristen vil være på den fastsatte eksamensdato. Bedømmes med karakter efter 7-trinsskalaen. Ekstern censur.

    Reeksamen: som ordinær. En revideret udgave af opgaven kan afleveres til reeksamenen.
    Eksamen: Skriftlig opgave(laves løbende) afleveres d. 4. april 2013.
    Reeksamen: Skriftlig opgave afleveres d. 27. juni 2013.
    Kursus hjemmeside:
    Bemærkninger: Valgfrit modul på den Humanistisk-Samfundsvidenskabelige kandidatuddannelse i Idrætsvidenskab.
    Undervisnings- sprog: Engelsk
    Sidst redigeret: 29/10-2012



    Københavns Universitet