Matematikkens Historie (Hist1)


Semesterangivelse: Forårs kursus Kurset udbydes i blok 3 Kurset udbydes i skemagruppe A Kurset giver 7,5 ETCS point

 


Udgave: Forår 2013 NAT
Point: 7,5
Blokstruktur: 3. blok
Skemagruppe: A
Fagområde: mat

Semester:

Forår
Varighed: 7 uger.
Institutter: Institut for Matematiske Fag
Uddannelsesdel: Bachelor niveau
Kontaktpersoner: Jesper Lützen, tlf. 35 32 07 41, rum 04.2.01, email:lutzen@math.ku.dk
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Forår 2013 NAT
Undervisnings- periode: 4. februar - 14. april 2013
Undervisnings- form: 5 timers forelæsninger samt 3 timers øvelser per uge.
Indhold: Hovedstrømninger i matematikkens idehistorie især i vesten. Differential- og Integralregningens forhistorie (1600-1665) behandles mere indgående.
Kompetence- beskrivelse: Efter gennemførslen af kurset kan den studerende:
1. Kommunikere mundtligt så vel som skriftligt om matematikkens historie.
2. Bruge matematikkens historie i en undervisningssammenhæng, og mere generelt kunne reflektere over matematikkens udvikling.
3. Sætte et konkret stykke matematik ind i sin historiske sammenhæng.
4. Finde litteratur (både primær og sekundær) om matematikkens historie.
5. Give en matematikhistorisk analyse af en matematisk tekst fra fortiden.
6. Selvstændigt formulere og analysere historiske spørgsmål og problemer inden for et begrænset område af matematikkens historie.
7. Bruge matematikhistorien som baggrund for refleksioner over matematikkens filosofiske og samfundsmæssige stilling. Desuden vil kurset give en sammenhæng mellem forskellige matematiske discipliner, som ikke altid fremgår af de mere snævre matematikkurser, og det vil hjælpe den studerende til at kunne formulere, diskutere og tage stilling til metamatematiske spørgsmål og modvirke den tendens til absolutisme som kan ligge i sædvanlig matematisk lærebogslitteratur. Den studerende vil se at der igennem tiden har været mange forskellige tilgange til matematik, og de vil blive præsenteret for tilfælde hvor der stadigvæk er forskellige syn på matematiske og metamatematiske spørgsmål. Det vil modne den studerendes syn på sit fag.
Målbeskrivelse: Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne.
Gengive hovedstrømningerne og de væsentligste nybrud i matematikkens udvikling
Give en historisk udredning og analyse af et opgivet matematikhistorisk emne
Diskutere matematikhistoriske emner
Opstille, analysere og diskutere matematikhistoriske problemer angående infinitesimalregningens tidlige historie (før 1666)
Diskutere den historiske udvikling af de matematiske begreber og teorier som præsenteres i matematikstudiet
Lærebøger: Victor J. Katz: A History of Mathematics, An Introduction. 3rd edition, Addison Wesley, 2009. J. Lützen og Kurt Ramskov: "Kilder til Matematikkens Historie". IMF, København.
Tilmelding: Kursus- og eksamenstilmelding og afmelding sker på www.kunet.dk Tilmelding skal ske i perioden den 15. november – 1. december 2012.
Faglige forudsætninger: An1, Alg1, SS (eller SaSt2), Geom1 eller tilsvarende.
Eksamensform: Afsluttende prøve med intern censor og karakter givet for 30 minutters mundtlig eksamen i et obligatorisk projekt og resten af pensum. Det er en forudsætning for at deltage i eksamen at det obligatoriske project er godkendt og gyldigt.
Reevaluering: Samme som ordinær evaluering.
Eksamen: Mundtlig prøve d. 9-11. april 2013.
Reeksamen: Mundtlig prøve d. 27. juni 2013.
Kursus hjemmeside:
Pensum: Fastlægges i uge 4 af undervisningsforløbet.
Undervisnings- sprog: Engelsk
Sidst redigeret: 30/10-2012



Københavns Universitet