uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Vækst, velfærd & regulering


Semesterangivelse: Forårs kursus Kurset udbydes i blok 3 Kurset udbydes i skemagruppe B Kurset giver 7,5 ETCS point

 


Udgave: Forår 2013 NAT
Point: 7,5
Blokstruktur: 3. blok
Skemagruppe: B
Fagområde: geog
Varighed: 7 uger
Institutter: Institut for Geografi og Geologi
Studieordning: 2012-studieordningen
Uddannelsesdel: Bachelor niveau
Kontaktpersoner: Anne Gravsholt Busck agb@geo.ku.dk, tlf. 35 32 25 64
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Forår 2013 NAT
Undervisnings- periode: Uge 6-12 og 14
Undervisnings- form: Undervisningen foregår ved forelæsninger, øvelser og en 1-dag ekskursion. Undervisningsplan og -omfang fremgår af kursushjemmesiden. Der må påregnes at undervisningen og forberedelse svarer til 20 timers arbejde pr. uge. De beskrevne kompetencemål opnås kun fuldstændigt ved at den studerende deltager aktivt i undervisningen, fx gennem diskussion og oplæg.
Indhold: Lokale og regionale udviklingsbetingelser,lokaliseringsfaktorer, neoklassiske vækstmodeller, læring, teknologi, innovation, industrielle distrikter, evolutionær & institutionel teori, urbanisering & modernitet, by- & kommuneplanlægning, storbykonkurrence, markedsføring og strategisk planlægning, sociokulturelle forhold, velfærdsregimer, Chicagoskolen, segregation & gentrification, miljøpolitik & -forvaltning, EU politik, bæredygtig udvikling, miljøøkonomi.
Kompetence- beskrivelse: Kurset giver en elementær indføring i miljømæssige, sociale og økonomiske problemstillinger eksemplificeret med efterkrigstidens Europa.Ved kursets afslutning bør den studerende have et basalt indblik i økonomisk geografi, socialgeografi og miljøgeografi og visse af disse discipliners grundlæggende begreber og teorier koblet til den nutidige samfundsudvikling i Europa. Desuden skal den studerende have tilegnet sig en basal kompetence i at analysere data, og mundtligt og skriftligt kunne redegøre for og diskutere videnskabelige artikler på udvalgte problemområder samt skrive et videnskabeligt essay.
Målbeskrivelse: Kursets faglige mål er, at den studerende skal/kan/har:
• basal indsigt i økonomisk-, social- og miljøgeografis idehistorie samt kunne identificere grundlæggende sammenhænge mellem økonomisk, social og miljømæssig udvikling;
• redegøre for regionsbegrebet, lokaliseringsteori, regional udviklingsteori, storbykonkurrence;
• redegøre for regional social stratifikation, velfærdsregimer, social segregation, sammenhængen med erhvervsudviklingen;
• redegøre for væsentlige miljøpolitiske problemstillinger og reguleringsmuligheder
• analysere globaliseringsprocesser, rumlighedernes interagerende niveauer, skalavalg;
• analysere, strukturere og præsentere teorektisk viden og inddrage empirianalyse - herunder figurfremstilling, kildehenvisninger
Tilmelding: Via KUnet mellem den 15. november og 1. december.
Ansøgningsfrist for Åbent Universitet: 1. december
Faglige forudsætninger: Områdespecifikke adgangskrav til bachelor i geografi & geoinformatik: Dansk A, Engelsk B og Matematik A
Eksamensform: Skriftlig 4 dages tag hjem opgave, ekstern censur, bedømmelse efter 7-trins-skalaen. Forudsætning for at gå til eksamen er godkendelse af en skriftlig opgave; nærmere oplysninger ved første undervisningsgang. Re-eksamen er en 4-timers skriftlig prøve med hjælpemidler.
Eksamen: 4 dages tag-hjem-opgave. Udleveres d. 2. april og afleveres d. 5. april 2013.
Reeksamen: Skriftlig prøve d. 28. juni 2013.
Kursus hjemmeside:
Kursus hjemmeside: Der henvises til Absalon
Bemærkninger: Deltagelse i dette kursus som enkeltfagsstuderende (meritstuderende eller under Åben uddannelse) kræver ikke, at du har Matematik A som gælder for optagelse som bachelorstuderende
Pensum: Der henvises til Absalon
Vær opmærksom på at godkendt pensumliste for indeværende studieår 2012-2013 opdateres og uploades i Absalon 4 uger efter starten af blokken.
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 31/10-2012



Københavns Universitet