uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Populationsbiologi


Semesterangivelse: Efterårs kursus Kurset udbydes i blok 2 Kurset udbydes i skemagruppe C Kurset giver 7,5 ETCS point

 


Udgave: Efterår 2012 NAT
ECTS points: 7,5
Point: 7,5
Blokstruktur: 2. blok
Skemagruppe: C
Fagområde: bio
Institutter: Biologisk Institut, Sektion for Økologi og Evolution
Uddannelsesdel: Bachelor niveau
Kontaktpersoner: Jes Søe Pedersen, Sektion for Økologi og Evolution, tlf. 3532 1254, e-mail: JSPedersen@bio.ku.dk
Andre undervisere: Torben Dabelsteen og Koos Boomsma, Sektion for Økologi og Evolution; Anders Michelsen og Helge Ro-Poulsen, Sektion for Terrestrisk Økologi; Eske Willerslev, Statens Naturhistoriske Museum; Ph.D.-studerende og undervisningsassistenter.
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Efterår 2012 NAT
Undervisnings- periode: Uge 47-04
Undervisnings- form: Forelæsninger: 34 lektioner á 1 time
Øvelser: 22 lektioner á 1 time.
Formål: Kursets formål er at give de studerende et basalt kendskab til væsentlige områder inden for populationsbiologien, som i kurset er opdelt i to biologiske fagområder: adfærdsbiologi og populationsøkologi.

Indhold: Kurset præsenterer populationsbiologiens grundbegreber og teoretiske grundlag, samt introducerer en række studier af planters og dyrs populationsbiologi. Botanisk og zoologisk populationsøkologi integreres med adfærdsbiologi, og evolutionsbiologi inddrages til forståelse af organismernes tilpasninger til det omgivende miljø. Forelæsninger suppleres med praktiske og teoretiske øvelser, hvor der er brug for praktiske færdigheder i statistik og matematik. Undervisningen tager bl.a. udgangspunkt i en række case-studies, som belyser populationsbiologiens relevans for forståelsen af populationers sammensætning og dynamik i tid og rum. Endelig berører kurset anvendte aspekter inden for populationsbiologien, såsom bevarelse af udryddelsestruede arter, forvaltning af naturlige ressourcer samt biologisk bekæmpelse af skadedyr. Ved kursets slutning gennemføres et tema om et udvalgt emne som f.eks. bevaringsbiologi (conservation), hvor der medvirker gæsteforelæsere med særligt kendskab til områdets anvendte aspekter.
Målbeskrivelse: Ved kursets afslutning kan den studerende:
  • forklare populationsøkologiens og adfærdsbiologiens grundbegreber og terminologi.
  • forklare betydningen af individernes egenskaber, funktion og adfærd for populationers struktur og dynamik.
  • beskrive samspillet mellem individer af samme art og mellem populationer af forskellige arter.
  • beskrive sociale processer og strukturer i populationer.
  • forklare hypoteser om adfærds ontogeni, styring, funktion og evolution.
  • forklare hypoteser om organismers udbredelse og fordeling i tid og rum.
  • opstille og anvende simple matematiske modeller for populationers vækst, intra- og interspecific konkurrence samt prædation.
  • gennemføre simple populationsøkologiske og adfærdsbiologiske eksperimenter i samarbejde med en eller flere medstuderende.
  • analysere data kvantitativt, bestemme relevante parametre og teste fundne resultater statistisk.
  • afrapportere og fortolke de fundne resultater i forhold eksperimenternes målsætning.
  • vurdere de gennemførte eksperimenters design og diskutere de fundne resultater i en generel perspektivering.
  • på et basalt niveau fagligt og kritisk vurdere ny viden og debatemner om f.eks. overbefolkning, overudnyttelse af naturlige ressourcer, bærekapacitet, dyrevelfærd og bevarelse af truede arter.
  • Lærebøger: Smith, R & Smith, T. (2012): Elements of Ecology. 8. udgave, Pearson Education. 6. udgave (2006) og 7. udgave (2009) kan også anvendes. Manning, A. & Dawkins, M. S. (2012): An Introduction to Animal Behaviour. 6. udgave, Cambridge University Press. 5. udgave (1998) kan ikke anvendes. Desuden øvelsesvejledninger i kompendium.
    Tilmelding: Studerende, der er optaget i 2012, vil automatisk blive tilmeldt kurset.
    Andre studerende skal tilmelde sig i perioden 15. maj - 1. juni på KUnet, men vil kun blive optaget på kurset, hvis der er ledige pladser på kurset.
    Faglige forudsætninger: Organismernes diversitet eller anden tilsvarende undervisning.
    Eksamensform: Eksamen er individuel og mundtlig med en varighed af 20 minutter pr. studerende inklusiv censur, og der er tilsvarende forberedelsestid med alle tilladte hjælpemidler. Eksaminationen tager udgangspunkt i en tilfældig udtrukket øvelse fra kursus, og den studerende skal så vidt muligt selv være i stand til at indlede eksaminationen ved på foredragsform kort at gennemgå øvelsens teoretiske baggrund, dens hypoteser, formål og metoder, samt vurdere og perspektivere de opnåede resultater i relation til øvelsens målsætning. Den bagvedliggende teori for øvelsen og øvrige dele af pensum inddrages i eksaminationen til en afprøvning af kursusmålenes opnåelse. Der foretages en samlet bedømmelse efter 7-skalaen med ekstern censur.
    Reeksamen foregår på samme måde.
    Man skal have deltaget i mindst 80% af øvelsesgangene samt have afleveret alle øvelsesrapporter for at kunne gå op til eksamen.
    Eksamen: Mundtlig prøve fra den 21. til den 23. januar 2013. Reeksamen: Mundtlig prøve den 17. april 2013.
    Kursus hjemmeside:
    Kursus hjemmeside: Log på KUnet. Vælg Absalon i menuen til højre. Du vil herefter få en oversigt over de fag, du er tilmeldt. Klik på det kursus, hvis hjemmeside du ønsker at se.
    Undervisnings- sprog: Kun dansk
    Sidst redigeret: 12/9-2012



    Københavns Universitet