|
Udgave: |
Efterår 2012 NAT |
Point: |
7,5 |
Blokstruktur: |
2. blok |
Skemagruppe: |
A |
Fagområde: |
idr |
Varighed: |
8 uger |
Institutter: |
Institut for Idræt |
Studieordning: |
Studieordningen pr. 01.09.2010 |
Uddannelsesdel: |
Kandidat niveau |
Kontaktpersoner: |
Reinhard Stelter, forskergruppen "Krop, læring og identitet, Nørre Allé 55, 2200 København N.
Tlf nr: 35 32 08 66, E-mail: rstelter@ifi.ku.dk |
Skema- oplysninger: |
Tid: Torsdag kl. 9.00 - 16.00
Sted: Kl. 9.00-12.30 St. Aud, Nørre Allé 53
kl. 12.30-16.00 AB 1 + AB 2, AB-bygningen, Nørre Allé 55
1. gang: Torsdag den 22. november 2012
|
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Efterår 2012 NAT |
Undervisnings- form: |
Forelæsninger, gruppearbejder, øvelser, studenterpræsentationer og diskussioner. |
Formål: |
Kursets formål er
at give de studerende et indblik i fællestræk og forskelle ved kvalitative metoder og kompetence til at arbejde med udvalgte og hyppigt anvendte metoder inden for den humanistisk-samfundsvidenskabelige idrætsforskning.
at give de studerende et overordnet kendskab til kvalitative metoder, så de er i stand til til at redegøre for muligheder og udfordringer ved at skabe empiri gennem forskellige tilgange.
at den studerende udvikler kendskab til nøglebegreber indenfor den humanistiske idrætsforsknings metodelandskab og kan arbejde med grundlæggende redskaber i forhold til f. eks det kvalitative interview, kildekritik og visuel analyse, observation, narrative metoder, praktikerforsknings metoderog videoobservation
at den studerende bliver i stand til at forholde sig åbent og kritisk til egen position i forhold til skabelse og bearbejdning af empiri. Endelig skal den studerende kunne udvælge, fordybe sig i og forholde sig kritisk til hensigtsmæssigheden og brugen af en udvalgt metode i forhold til en relevant problemstilling og et selvstændigt formuleret projekt.
|
Indhold: |
Fællestræk og forskelle indenfor kvalitative forskningsmetoder i idrætsforskningen.
Herunder indblik i betydningen af og forbindelsen til overordnede videnskabsteoretiske paradigmer.
Tematiske præsentationer af og praktiske øvelser i
det kvalitative interview
kildekritik og visuel analyse
observationsmetoder
video observation
narrative metoder
praktikerforsknings metoder
kvalitative indholds analyser
Fremlæggelser af studerendes projekter/øvelser fokuseret på en af den studerende formuleret problemstilling og fordybelse i en relevant udvalgt metode, herunder indsamling, analyse og fortolkning af empiri.
|
Kompetence- beskrivelse: |
Faglige kompetencer:
At opnå kendskab til fællestræk og forskelle ved kvalitative metoder og særlig indsigt i udvalgte metoder.
Omverdenskompetencer:
At blive i stand til at relatere og anvende forskellige kvalitative metoder i forhold til forskellige problemstillinger og mangfoldige idrætslige kontekster.
Anvendelseskompetencer:
At opnå kompetence til at arbejde med udvalgte og hyppigt anvendte metoder inden for den humanistisk-samfundsvidenskabelige idrætsforskning.
Personlige kompetencer:
At udvikle en forståelse for og kendskab til de kvalitative metoders betydning indenfor idrætsforskningen og mulige anvendelsesmuligheder indenfor den studerendes fremtidige profession som fx underviser, projektleder, konsulent, leder eller forsker.
|
Målbeskrivelse: |
Den studerende skal erhverve grundlæggende viden om kvalitative metoder og deres relevans i forhold til forskellige problemstillinger og mangfoldige idrætslige kontekster.
Den studerende skal opnå indsigt i og kompetence til at udvælge, anvende og kritisk reflektere over udvalgte kvalitative metoder inden for den humanistisk-samfundsvidenskabelige idrætsforskning.
Den studerende skal kunne sammenligne forskellige kvalitative metoder og være i stand til at redegøre for fællestræk, forskelle, muligheder og udfordringer indenfor dette landskab.
Kriteriebeskrivelse af karakteren 12
Karakteren 12 gives, når den studerende igennem en skriftlig opgave udtømmende har demonstreret evne til
At bearbejde pensum på en reflekteret og selvstændig måde.
At vise overblik, fordybelse, selvstændighed og kompetence i forhold til at formulere en problemstilling og udvælge en relevant kvalitativ metode til indsamling af empiri og analyse, fortolkning og diskussion af materialet.
At kunne gøre rede for fællestræk og forskelle ved den udvalgte metode i forhold til andre kvalitative metoder.
At forholde sig åbent og kritisk til egen position i forhold til materialet.
At gøre den udvalgte metode til genstand for en selvstændig bearbejdning og kritisk stillingtagen evaluere og vurdere kvaliteter og eventuelle mangler ved opgaven.
|
Lærebøger: |
Oplyses inden kursusstart. |
Tilmelding: |
1. års studerende på kandidatuddannelsen i Hum-Samf er automatisk tilmeldt. |
Ansøgningsfrist for Åbent Universitet: |
Kontakt den naturvidenskabelige studievejledning |
Formelle krav: |
Bachelorgrad i Idræt eller tilsvarende |
Eksamensform: |
Eksamensform: Mundtlig fremlæggelse af 5 siders projektbeskrivelse for dele af holdet på eksamens kollokvium. Helhedsbedømmelse af skriftlig/mundtlig fremstilling.
Bedømmes med Bestået/Ikke bestået. Intern censur. Det er et krav, at der skal være registreret fremmøde ved mindst 80 procent af al undervisning, at obligatoriske øvelser godkendes.
Reeksamen: Aflevering af ny 5 siders projektbeskrivelse
|
Eksamen: |
Efter aftale med underviser.
Reeksamen: Aflevering af ny projektbeskrivelse den 18. april 2013. |
Kursus hjemmeside: |
|
Bemærkninger: |
Kurset er obligatorisk på den Humanistisk-Samfundsvidenskabelige kandidatuddannelse i idrætsvidenskab.
|
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
9/5-2012 |