|
Udgave: |
Efterår 2012 NAT |
Point: |
7,5 |
Blokstruktur: |
1. blok |
Skemagruppe: |
A |
Fagområde: |
idr |
Varighed: |
8 uger |
Institutter: |
Institut for Idræt |
Studieordning: |
Studieordningen pr. 01.09.2010 |
Uddannelsesdel: |
Kandidat niveau |
Kontaktpersoner: |
Charlotte Svendler Nielsen, forskergruppen "Krop, læring og identitet, Nørre Allé 55, 2200 København N. Tlf. 35 32 08 30, E-mail: csnielsen@ifi.ku.dk |
Andre undervisere: |
Stine Degerbøl |
Skema- oplysninger: |
Tid: Tirsdag og torsdag kl. 10.00 - 12.00
Sted: AB 2, AB-bygningen, Nørre Allé 55
1. gang: Tirsdag den 4. september 2012
|
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Efterår 2012 NAT |
Undervisnings- form: |
Forelæsninger, gruppeopgaver, feltarbejde, studenterfremlæggelser og plenumdiskussioner. |
Formål: |
At udvikle viden om børn og unges deltagelse og læreprocesser i idræt ud fra en pædagogisk synsvinkel.
At udvikle færdigheder i at kunne analysere forskellige idræts- og bevægelsessituationer som basis for læring hos børn og unge med vægt på begreber som dannelse og ”physical literacy.”
Gennem empirisk arbejde at udvikle færdigheder i at identificere og kritisk kunne analysere børn og unges læringsmuligheder i forskellige idrætslige kontekster.
At udvikle viden om og kunne anvende relevante læringsteorier kombineret med specifikke metodologiske tilgange i forbindelse med analyse af empiriske data (videodata).
|
Indhold: |
Teorier om børn og unge.
Generel pædagogisk teori baseret på fænomenologi og social konstruktivisme og specifik teori om kropslig læring.
Metodologier i pædagogisk forskning.
Feltarbejde bl.a. med anvendelse af videoobservation.
Fremlæggelse af uddrag af empirisk materiale til fælles analyse og diskussion af problemfelter og anvendelse af teori.
|
Kompetence- beskrivelse: |
Faglige kometencer:
At opnå kendskab til teorier om børn, unge og kropslig læring og til udvalgte kvalitative metodologier.
At blive fortrolig med brug af videoobservation i kvalitativ forskning.
Omverdenskompetencer:
At være i stand til at relatere udvalgte teorier til problemstillinger vedr. børn, unge, idræt og læring generelt i samfundet.
Anvendelseskompetencer:
At kunne anvende teorier om børn, unge og kropslig læring i forbindelse med en kvalitativ analyse af empiriske data fra et specifikt idrætsfelt med børn eller unge som deltagere.
Personlige kompetencer:
At opnå indsigt i etiske forskningsproblematikker og forståelse for egen rolle i forbindelse med feltarbejde med børn eller unge.
At kunne kombinere viden og empiriske data og skriftligt formidle i en akademisk form. |
Målbeskrivelse: |
Kurset lægger vægt på erhvervelse af viden om børn og unges læreprocesser og læringsmuligheder i idræt, samt fordybelse i anvendelse af videoobservation og analyse gennem et mindre kvalitativt forskningsarbejde og studie af nyere læringsteorier. Hensigten er, at den studerende skal blive fortrolig med brug af video som redskab i et kvalitativt forskningsarbejde, men også forstå hvordan video kan benyttes som redskab for udvikling af reflekteret praksis.
Kurset skal ud fra en pædagogisk synsvinkel bidrage til den studerendes indsigt i og viden om børn og unges deltagelse i idræt.
Gennem empirisk arbejde skal den studerende lære at identificere og kritisk analysere børn og unges engagement, læreprocesser og læringsmuligheder i selvvalgte idrætslige kontekster.
Den studerende skal opnå et grundigt kendskab til børn og unge som kategorier og til nyere læringsteorier inden for en social konstruktivistisk og fænomenologisk tilgang til læring.
Kurset skal fremme den studerendes metodologiske og forskningsetiske viden og færdigheder i forbindelse med videoobservation og kvalitative analyser i et feltarbejde.
Den studerende skal gennem tilegnelse af teori blive i stand til at bearbejde valgte problemstillinger fra egne empiriske data og skriftligt formidle resultatet i en akademisk form.
Kriteriebeskrivelse for karakteren 12
Karakteren 12 (fremragende) gives når den studerende demonstrerer evne til:
Kvalificeret og selvstændigt at bearbejde og fremlægge videodata indsamlet i et idrætspædagogisk felt.
Med dybdegående indsigt at rejse en eller flere relevante problemstillinger på baggrund af data.
Grundigt at analysere og tolke data og at kunne gøre rede for anvendt metodologi og metode inkl. en kritisk stillingtagen til disses styrker og svagheder.
Fordybelse i teorier om enten børn eller unge og kropslig læring, at kunne inddrage relevant teori i analyse og formå at skabe syntese mellem empiri og anvendte teorier.
Med grundig indsigt at begrunde og tage kritisk stilling til styrker og svagheder ved den anvendte teori.
At udtrykke sig skriftligt i en akademisk reflekteret, kritisk, men også kreativ form.
|
Lærebøger: |
Grundbøger:
Gulløv, E. & Højlund, S. (2003). Feltarbejde blandt børn. Metodologi og etik i etnografisk børneforskning. København, Gyldendal.
Rønholt, H., Holgersen, S.E., Fink-Jensen, K., Nielsen, A.M. (2003). Video i pædagogisk forskning - krop og udtryk i bevægelse. Forlaget Hovedland og Institut for Idræt, Københavns Universitet.
Svendler Nielsen, C. (2009). Ind i bevægelsen - et performativt fænomenologisk feltstudie om kropslighed, mening og kreativitet i børns læreprocesser i bevægelsesundervisning i skolen (ph.d. afhandling). København: Institut for Idræt, Københavns Universitet.
Yderligere litteratur opgives ved kursusstart.
|
Tilmelding: |
Fra den 15. maj - 1. juni via KUnet |
Ansøgningsfrist for Åbent Universitet: |
Kontakt den naturvidenskabelige studievejledning |
Formelle krav: |
Bachelorgrad i Idræt eller tilsvarende. |
Eksamensform: |
Skriftlig hjemmeopgave med selvvalgt problemstilling. Max 15 sider. Ekstern censur. Bedømmelse efter 7-trins-skalaen.
Reeksamen: Som ordinær eksamen. |
Eksamen: |
Aflevering af hjemmeopgave den 1. november 2012.
Reeksamen: Aflevering af hjemmeopgave den 31. januar 2013. |
Kursus hjemmeside: |
|
Bemærkninger: |
Valgfrit modul på den Humanistisk-Samfundsvidenskabelige kandidatuddannelse i idrætsvidenskab.
|
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
9/8-2012 |