Idræt, børn og unge i et pædagogisk perspektiv


Semesterangivelse: Efterårs kursus Kurset udbydes i blok 1 Kurset udbydes i skemagruppe A Kurset giver 7,5 ETCS point

 


Udgave: Efterår 2012 NAT
Point: 7,5
Blokstruktur: 1. blok
Skemagruppe: A
Fagområde: idr
Varighed: 8 uger
Institutter: Institut for Idræt
Studieordning: Studieordningen pr. 01.09.2010
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Charlotte Svendler Nielsen, forskergruppen "Krop, læring og identitet, Nørre Allé 55, 2200 København N. Tlf. 35 32 08 30, E-mail: csnielsen@ifi.ku.dk
Andre undervisere: Stine Degerbøl
Skema- oplysninger:
Tid: Tirsdag og torsdag kl. 10.00 - 12.00
Sted: AB 2, AB-bygningen, Nørre Allé 55
1. gang: Tirsdag den 4. september 2012
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Efterår 2012 NAT
Undervisnings- form:
Forelæsninger, gruppeopgaver, feltarbejde, studenterfremlæggelser og plenumdiskussioner.
Formål:
  • At udvikle viden om børn og unges deltagelse og læreprocesser i idræt ud fra en pædagogisk synsvinkel.
  • At udvikle færdigheder i at kunne analysere forskellige idræts- og bevægelsessituationer som basis for læring hos børn og unge med vægt på begreber som dannelse og ”physical literacy.”
  • Gennem empirisk arbejde at udvikle færdigheder i at identificere og kritisk kunne analysere børn og unges læringsmuligheder i forskellige idrætslige kontekster.
  • At udvikle viden om og kunne anvende relevante læringsteorier kombineret med specifikke metodologiske tilgange i forbindelse med analyse af empiriske data (videodata).
  • Indhold:
  • Teorier om børn og unge.
  • Generel pædagogisk teori baseret på fænomenologi og social konstruktivisme og specifik teori om kropslig læring.
  • Metodologier i pædagogisk forskning.
  • Feltarbejde bl.a. med anvendelse af videoobservation.
  • Fremlæggelse af uddrag af empirisk materiale til fælles analyse og diskussion af problemfelter og anvendelse af teori.
  • Kompetence- beskrivelse:
    Faglige kometencer:
  • At opnå kendskab til teorier om børn, unge og kropslig læring og til udvalgte kvalitative metodologier.
  • At blive fortrolig med brug af videoobservation i kvalitativ forskning.
    Omverdenskompetencer:
  • At være i stand til at relatere udvalgte teorier til problemstillinger vedr. børn, unge, idræt og læring generelt i samfundet.
    Anvendelseskompetencer:
  • At kunne anvende teorier om børn, unge og kropslig læring i forbindelse med en kvalitativ analyse af empiriske data fra et specifikt idrætsfelt med børn eller unge som deltagere.
    Personlige kompetencer:
  • At opnå indsigt i etiske forskningsproblematikker og forståelse for egen rolle i forbindelse med feltarbejde med børn eller unge.
  • At kunne kombinere viden og empiriske data og skriftligt formidle i en akademisk form.
  • Målbeskrivelse:
  • Kurset lægger vægt på erhvervelse af viden om børn og unges læreprocesser og læringsmuligheder i idræt, samt fordybelse i anvendelse af videoobservation og analyse gennem et mindre kvalitativt forskningsarbejde og studie af nyere læringsteorier. Hensigten er, at den studerende skal blive fortrolig med brug af video som redskab i et kvalitativt forskningsarbejde, men også forstå hvordan video kan benyttes som redskab for udvikling af reflekteret praksis.
  • Kurset skal ud fra en pædagogisk synsvinkel bidrage til den studerendes indsigt i og viden om børn og unges deltagelse i idræt.
  • Gennem empirisk arbejde skal den studerende lære at identificere og kritisk analysere børn og unges engagement, læreprocesser og læringsmuligheder i selvvalgte idrætslige kontekster.
  • Den studerende skal opnå et grundigt kendskab til børn og unge som kategorier og til nyere læringsteorier inden for en social konstruktivistisk og fænomenologisk tilgang til læring.
  • Kurset skal fremme den studerendes metodologiske og forskningsetiske viden og færdigheder i forbindelse med videoobservation og kvalitative analyser i et feltarbejde.
  • Den studerende skal gennem tilegnelse af teori blive i stand til at bearbejde valgte problemstillinger fra egne empiriske data og skriftligt formidle resultatet i en akademisk form.

    Kriteriebeskrivelse for karakteren 12
    Karakteren 12 (fremragende) gives når den studerende demonstrerer evne til:
  • Kvalificeret og selvstændigt at bearbejde og fremlægge videodata indsamlet i et idrætspædagogisk felt.
  • Med dybdegående indsigt at rejse en eller flere relevante problemstillinger på baggrund af data.
  • Grundigt at analysere og tolke data og at kunne gøre rede for anvendt metodologi og metode inkl. en kritisk stillingtagen til disses styrker og svagheder.
  • Fordybelse i teorier om enten børn eller unge og kropslig læring, at kunne inddrage relevant teori i analyse og formå at skabe syntese mellem empiri og anvendte teorier.
  • Med grundig indsigt at begrunde og tage kritisk stilling til styrker og svagheder ved den anvendte teori.
  • At udtrykke sig skriftligt i en akademisk reflekteret, kritisk, men også kreativ form.
  • Lærebøger:
    Grundbøger:
    Gulløv, E. & Højlund, S. (2003). Feltarbejde blandt børn. Metodologi og etik i etnografisk børneforskning. København, Gyldendal.
    Rønholt, H., Holgersen, S.E., Fink-Jensen, K., Nielsen, A.M. (2003). Video i pædagogisk forskning - krop og udtryk i bevægelse. Forlaget Hovedland og Institut for Idræt, Københavns Universitet.
    Svendler Nielsen, C. (2009). Ind i bevægelsen - et performativt fænomenologisk feltstudie om kropslighed, mening og kreativitet i børns læreprocesser i bevægelsesundervisning i skolen (ph.d. afhandling). København: Institut for Idræt, Københavns Universitet.
    Yderligere litteratur opgives ved kursusstart.
    Tilmelding: Fra den 15. maj - 1. juni via KUnet
    Ansøgningsfrist for Åbent Universitet: Kontakt den naturvidenskabelige studievejledning
    Formelle krav: Bachelorgrad i Idræt eller tilsvarende.
    Eksamensform: Skriftlig hjemmeopgave med selvvalgt problemstilling. Max 15 sider. Ekstern censur. Bedømmelse efter 7-trins-skalaen.
    Reeksamen: Som ordinær eksamen.
    Eksamen: Aflevering af hjemmeopgave den 1. november 2012. Reeksamen: Aflevering af hjemmeopgave den 31. januar 2013.
    Kursus hjemmeside:
    Bemærkninger:
    Valgfrit modul på den Humanistisk-Samfundsvidenskabelige kandidatuddannelse i idrætsvidenskab.
    Undervisnings- sprog: Kun dansk
    Sidst redigeret: 9/8-2012



    Københavns Universitet