Idræt, individ og samfund


Semesterangivelse: Efterårs kursus Kurset udbydes i blok 1 Kurset udbydes i skemagruppe B Kurset giver 15 ETCS point

 


Udgave: Efterår 2012 NAT
Point: 15,0
Blokstruktur: 1. blok
Skemagruppe: B
Fagområde: idr
Varighed: 7 uger
Institutter: Institut for Idræt
Studieordning: Studieordningen af 01.09.2010
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Modulansvarlig Laila Ottesen, forskergruppen "Idræt, politik og velfærd", tlf. 3532 1741 , E-mail: lottesen@ifi.ku.dk
Andre undervisere: Undervisere fra forskergrupperne "Idræt, politik og velfærd" og "Krop, læring og identitet".
Skema- oplysninger:
Tid: Mandag kl. 8.00 - 10.00, tirsdag kl. 13.00 - 15.00 og fredag kl. 9.00 - 12.00
Sted: Mandag og fredag i St. Aud., Nørre Allé 53
tirsdag i Karnapsalen, Nørre Allé 53
1. gang: Mandag den 3. september 2012
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Efterår 2012 NAT
Undervisnings- form: Forelæsninger, gruppearbejder, øvelser, studenterpræsentationer og diskussioner.
Formål:
Kursets formål er at give de studerende et indblik i de hyppigt anvendte teorier og teoriretninger, der finder anvendelse inden for den humanistisk-samfundsvidenskabelige idrætsforskning. På kurset fokuseres på individorienterede, samfundsorienterede og kulturhistoriske teoritilgange. De studerende skal have kendskab til udvalgte hovedtraditioner og indblik i nøglebegreber og forklaringsmodeller med relevans for idrætslige problemstillinger. De studerende skal udvikle en forståelse for samspil mellem individ og samfund, og hvordan dette samspil udfolder sig i forhold til idræt, krop og bevægelseskultur. Kurset sigter mod, at de studerende kan give en kritisk bearbejdning af de forskellige faglige positioner.
Indhold:
Idræt, individ og samfund i det moderne og postmoderne belyst via
  • udvalgte psykologiske og pædagogiske teorier/tilgange, f.eks. Merleau-Ponty, Dewey og Bruner.
  • udvalgte sociologiske og kulturteoretiske tilgange, f.eks. Bourdieu, Foucault, Beck og Elias.
  • Kompetence- beskrivelse:
    Faglige kompetencer:
    At opnå viden om relevante teorier og deres anvendelse inden for idræt og kropskultur.
    Omverdenskompetencer:
    At blive i stand til at relatere teorier og metoder til forskellige idrætslige genstandsfelter.
    Anvendelseskompetencer:
    At lære at anvende relevante teorier i analyse og løsning af relevante cases og kontekster inden for idræt og kropskultur.
    Personlige kompetencer:
    At udvikle en forståelse for teoriernes betydning for en fremtidig rolle som f.eks. underviser, konsulent, leder eller forsker.
    Målbeskrivelse:
    Den studerende skal
  • erhverve grundlæggende viden om teorier, der belyser og begrunder samspil mellem individ og samfund.
  • opnå færdigheder i at beskrive, analysere og vurdere humanistisk-samfundsvidenskabelige problemstillinger i forhold til konkrete bevægelses- og idrætsfaglige kontekster/genstandsfelter.
  • kunne sammenligne de enkelte teoriretninger og kunne analysere styrker og svagheder i de forskellige teorier.
  • opnå færdigheder i at kunne analysere og reflektere over teoriernes relevans med henblik på at forstå idræt som genstandsfelt (individ- og samfundsniveau).

    Kriteriebeskrivelse for karakteren 12
    Karakteren 12 gives, når den studerende gennem en skriftlig opgave udtømmende har demonstreret evne til
  • at bearbejde pensum på en reflekteret og selvstændig måde.
  • at begrunde tilvalg og fravalg med hensyn til valg af teoritilgang i forhold til egne/emperiske undersøgelsesemner.
  • at kunne sammenligne de enkelte teoriretninger og analysere styrker og svagheder i de forskellige teorier.
  • at gøre den udvalgte litteratur til genstand for en selvstændig bearbejdning og kritisk stillingtagen.
  • at demonstrere overblik over pensum og evne til at udvælge relevante dele af litteraturen til brug ved opgavebesvarelsen.
  • Lærebøger: Grundbøger og artikler vil fremgå af kursushjemmesiden.
    Tilmelding: 1. års studerende på kandidatuddannelsen i Hum-Samf er automatisk tilmeldt.
    Ansøgningsfrist for Åbent Universitet: Kontakt den naturvidenskabelige studievejledning
    Eksamensform: Skriftlig 48 timers hjemmeopgave baseret på pensum med et centralt stillet spørgsmål. Max 10 sider. Ekstern censur. Bedømmelse efter 7-trins-skalaen.
    Reeksamen: Som ordinær eksamen.
    Eksamen: 48 timers hjemmeopgave udleveres den 31. oktober og afleveres den 2. november 2012. Reeksamen: 48 timers hjemmeopgave udleveres den 30. januar 2013 og afleveres den 1. februar 2013.
    Kursus hjemmeside:
    Bemærkninger: Kurset er obligatorisk på den Humanistisk-Samfundsvidenskabelige kandidatuddannelse i idrætsvidenskab.
    Obligatoriske øvelser.
    Undervisnings- sprog: Kun dansk
    Sidst redigeret: 9/5-2012



    Københavns Universitet