uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Idrætspraksis og teori 2


Semesterangivelse: Efterårs kursus Kurset udbydes i blok 2 Kurset giver 7,5 ETCS point

 


Udgave: Efterår 2012 NAT
Point: 7,5
Blokstruktur: 2. blok
Fagområde: idr
Institutter: Institut for Idræt
Studieordning: Studieordningen pr. 01.09.2010
Uddannelsesdel: Bachelor niveau
Kontaktpersoner:
Redskabsgymnastik: Eva Wulff Helge, forskergruppen "Integreret Fysiologi", tlf. nr.: 35 32 08 03, E-mail: ewhelge@ifi.ku.dk
Volleyball: Sven Brix, E-mail: svb@volleyball.dk
Håndbold: Steen Ingemann Jørgensen, E-mail: steenij@hotmail.com
Andre undervisere: Undervisere fra Institut for Idræt
Skema- oplysninger:
Skemagruppe A og C
Tid: Fællesforelæsning tirsdag kl. 11.00-13.00
Sted: Aud. 1, August Krogh Bygningen (AKB), Universitetsparken 13
1. gang: Tirsdag den 20. november 2012.
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Efterår 2012 NAT
Undervisnings- form: Der veksles mellem praktisk/teoretiske oplæg, forelæsninger, øvelser, gruppearbejder og fremlæggelser fra de studerende.
Formål:
Formålet med modulet er, at de studerende opnår:
  • grundlæggende alsidig bevægelses- og handlekompetence indenfor volleyball, håndbold og redskabsgymnastik
  • basiskompetence til at analysere praksis ud fra såvel et taktisk, et teknisk som et biomekanisk perspektiv
  • egenfærdighed velegnet til forevisning af praksis i en undervisningssammenhæng
  • forståelse for hvordan idrætslig udvikling kan stimuleres gennem både en kompetitiv - og en legende alsidig tilgang
  • indsigt i egne bevægelsesmæssige styrker og svagheder og deraf afledte træningsmål/udviklingspotentialer
  • Indhold:
    Følgende studieelementer indgår i modulet:
    Redskabsgymnastik, Volleyball og Håndbold.
    Redskabsgymnastik:
    På baggrund af studieelementet Kropsbasis tages udgangspunkt i redskabsgymnastikkens grundlæggende bevægelseselementer og basisforudsætninger med særligt fokus på den variation af bevægelser, som redskaberne giver mulighed for. Der arbejdes med såvel bevægelsesmæssig egenfærdighed som teoretisk viden.
    Volleyball:
    Fokus er på generel spilanalyse og etablering af egenfærdighed.
    Håndbold:
    På baggrund af studieelementet "Boldbasis" tages udgangspunkt i håndboldspillets grundlæggende tekniske og taktiske elementer.
    Undervisningen vil fokusere på håndboldspillets teori og terminologi og på tekniske og taktiske praksisfærdigheder og deres etablering i en funktionel spilsituation.
    Målbeskrivelse:
    Redskabsgymnastik:
    Deltagerne på kurset skal opnå følgende kompetencer:
  • Kunne analysere sig frem til en hensigtsmæssig modtagning i en given øvelse og kunne udføre en velfungerende modtagning i praksis.
  • Kunne arbejde kreativt med en bred, varieret og legende indgangsvinkel til redskabsgymnastikkens indholdsområder.
  • Kunne anvende de grundlæggende bevægelseselementer og basisforudsætninger i redskabsgymnastik analytisk og varieret i både teori og praksis.
  • Have forståelse for betydningen af bevægelighedstræning i redskabsgymnastik og andre idrætsgrene samt have viden om de generelle principper for træningen.
  • Kunne udføre de praktiske færdigheder velkontrolleret og teknisk korrekt.
  • Kunne beskrive, analysere og diskutere øvelserne teknisk og metodisk med henblik på at stimulere bevægelseslæring.

    Kriteriebeskrivelse for karakteren 12:
  • Den studerende behersker alle øvelser sikkert og velkontrolleret sådan at den valgte bevægelsesløsning – uanset sværhedsgraden – er teknisk korrekt og fremstår ”ubesværet” med en optimal rytme og et tydeligt bevægelsesflow.
  • Begreberne ”grundlæggende bevægelseselementer” og ”basisforudsætninger” anvendes analytisk, kreativt og varieret. Den studerende kan gennemføre en redskabsbane i praksis, så forløbet fremtræder sammenhængende og harmonisk med kropsbeherskelse og et bevægelsesmæssigt overskud.
  • Den studerende kan både bevidst og intuitivt anvende de generelle modtagningsprincipper til fuldkommenhed i praksis. Kan ved brug af sin teoretiske viden analysere sig frem til en hensigtsmæssig modtagning i nye øvelser.
  • Den studerende demonstrerer en indgående analytisk forståelse for en øvelses teknik og biomekanik, der bringes i anvendelse med stor sikkerhed, og udviser et fagligt overblik, der kommer til udtryk i metodiske og sikkerhedsmæssige overvejelser.
  • Den studerende forholder sig diskuterende og perspektiverende til den anvendte litteratur.

    Volleyball:
    Den studerende skal:
  • Opnå en høj grad af viden om spillet volleyball, der sætter ham/hende i stand til at udarbejde, gennemføre og evaluere en volleyballundervisning med høj kvalitet og intensitet for øvede og begyndere på gymnasieniveau.
  • Kunne vurdere den konkrete undervisning/spilsituation og derudfra analysere, hvilke ændringer, der er nødvendige umiddelbart og fremover for at fremme læring, kvalitet, motivation og intensitet.
  • Kunne forklare og forevise de færdigheder, som er væsentlige for at kunne spille volleyball både isoleret og under spil, og være i stand til at foretage fejlrettelser på udførelsen.
  • Væsentlige praktiske færdigheder er:
    - Individuelt: fingerslag og hævning, baggerslag og servemodtagning, smash fra position 4, 3 og 2, singleblokade på position 4, 3 og 2, dobbeltblokade på position 4 og 2, underhåndsserv og/eller overhåndsserv.
    - Holdspil
    - Spilsystemer: 6-6 (betonsystem), fremløbssystem med henholdsvis 6 hævere (fremløb H1) og 2 hævere (fremløb H1, H6, H5).
    - Servemodtagningsorganisation: W-opstilling (5 spillere) og halvmåne (3 spillere)
    - Forsvarssystemer: 3-2-1 og 3-1-2
  • Gennem aflevering af obligatoriske opgaver, udvise kendskab til væsentlige teoretiske begreber i volleyball, som sætter dem i stand til at designe, beskrive, udføre og instruere i simple og komplekse øvelser til træning af diverse spilelementer.

    Kriteriebeskrivelse for karakteren 12:
    Karakteren 12 gives, når den studerende:
  • Med høj bevægelsesmæssig kvalitet og effektivitet under pres demonstrerer en beherskelse af volleyballspillets tekniske og taktiske facetter.
  • I kampsituationen viser en overbevisende evne til i såvel angreb som forsvar at kunne handle taktisk konstruktivt i en spiludvikling.
  • Er i stand til på en positiv og konstruktiv måde at påvirke den tekniske og taktiske spiludvikling hos sine medstuderende.
  • Gennemfører den praktiske prøve med stort teknisk overskud.
  • Ved den afsluttende teoretiske eksamen demonstrerer en indgående evne til at anvende, perspektivere og forholde sig kritisk til den for faget valgte teori.

    Håndbold:
    Den studerende
  • Skal beherske udvalgte grundlæggende tekniske og taktiske praksisfærdigheder
  • Skal kunne anvende udvalgte grundlæggende tekniske og taktiske praksisfærdigheder i en funktionel med- og modspilssituation
  • Skal opnå indgående kendskab til og forståelse af fagets teori og terminologi
  • Skal kunne beskrive og analysere tekniske og taktiske praksisfærdigheder med henblik på at stimulere læring
  • Skal opnå brugbar indsigt i håndboldspillets regler

    Kriteriebeskrivelse for karakteren 12
    Karakteren 12 gives, når den studerende med ingen eller få uvæsentlige mangler:
  • Demonstrerer beherskelse af individuelle praksisfærdigheder med høj bevægelseskvalitet
  • Demonstrerer beherskelse af praksisfærdigheder i en funktionel med- og modspilssituation
  • Demonstrerer indgående kendskab til fagets teori og terminologi samt grundlæggende viden om håndboldspillereglerne
  • Demonstrerer indgående evne til at forholde sig analyserende og diskuterende i forhold til fagets teori og terminologi
  • Tilmelding: Studerende optaget på idrætsuddannelsen pr. 1.9.2012 er automatisk tilmeldt modulet.
    OBS! Kurset kan kun følges af bachelor- eller sidefagsstuderende i Idræt
    Ansøgningsfrist for Åbent Universitet: Kurset kan ikke følges under Åbent Universitet
    Faglige forudsætninger: Ingen
    Formelle krav: De generelle adgangskrav for bacheloruddannelsen i Idræt
    Eksamensform: Løbende evaluering efter 7-trins skalaen, intern censur.
    Hvert af de indgående studieelementer evalueres med en selvstændig karakter og der udregnes en gennemsnitskarakter for kurset. Karaktererne i de enkelte studieelementer fremgår af et bilag, når kurserne Idrætspraksis og teori 1-6 er bestået.
    Et krav om undervisningsdeltagelse indgår som en del af eksamenskravene. Kravet består i, at der skal være registreret aktiv deltagelse i mindst 80 procent af al undervisning ved hvert enkelt selvstændigt evalueret del af fagelementet. Ved aktiv deltagelse forstås: at den studerende indgår i undervisningen ved aktiv handling. Dvs ved at udføre bevægelser og/eller øvrig deltagelse i den undervisning som foregår, for eksempel ved at undervise, diskutere, analysere, give feed back, coache etc. Gyldigheden er som minimum de første tre eksamensmuligheder efter registreringen (se studieordningen). Hvis kravet om aktiv deltagelse ikke er opfyldt, gives bedømmelsen -3 uanset bedømmelsen af andre delkrav.
    Redskabsgymnastik:
    Den studerende evalueres på baggrund af aktiv undervisningsdeltagelse, teoretisk studieopgave og praktisk prøve. Det er et krav for at deltage i eksamen, at obligatoriske opgaver er godkendte.
    Volleyball:
    Den studerende evalueres på baggrund af aktiv undervisningsdeltagelse og praktisk niveau i spilsammenhæng (tæller 1/3), praktisk færdighedsprøve (tæller 1/3) og teoretisk prøve (tæller 1/3).
    Håndbold:
    Den studerende evalueres på baggrund af aktiv undervisningsdeltagelse, beherskelse af udvalgte praksisfærdigheder (vurdering af videooptagede egenfærdigheder) og teoretisk prøve.

    Reeksamen: Som ordinær eksamen. Delelementer, der allerede er bestået ved en tidligere eksamenstermin kan genafleveres uden genbedømmelse ved reeksamen. Det gælder også eventuelle skriftlige gruppeopgaver, der danne grundlag for en individuel bedømmelse. Har den studerende ikke tidligere medvirket i gruppeopgave, skal tilsvarende opgave udarbejdes individuelt.
    Eksamen: Løbende evaluering. Reeksamen: Løbende evaluering - efter aftale med underviser.
    Kursus hjemmeside:
    Bemærkninger: Modulet er obligatorisk på bacheloruddannelsen i Idræt.
    Undervisnings- sprog: Kun dansk
    Sidst redigeret: 25/4-2012



    Københavns Universitet