|
Udgave: |
Efterår 2012 NAT |
Point: |
7,5 |
Blokstruktur: |
2. blok |
Skemagruppe: |
C |
Semester: |
Efterår |
Varighed: |
9 uger |
Institutter: |
Institut for Naturfagenes Didaktik |
Uddannelsesdel: |
Kandidat niveau |
Kontaktpersoner: |
Robert Evans, e-mail: evans@ind.ku.dk
|
Andre undervisere: |
Lene Møller Madsen, e-mail: LMMadsen@ind.ku.dk |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Efterår 2012 NAT |
Undervisnings- periode: |
Fra november 2012 til januar 2013 |
Undervisnings- form: |
Workshops, gruppearbejde og undervisningsøvelser. Da kurset baserer sig udelukkende på disse aktiviteter og afsluttes med en eksamen, hvor du skal undervise en gymnasieklasse, må deltagelse i fuld skemablok (1½dag pr. uge) påregnes. |
Indhold: |
I kurset arbejder vi med de naturvidenskablige fag didaktik indefor gymnasiets fagrække, dvs. geografi, biologi, fysik og kemi.
Læringsteori: Kontruktivisme med speciel fokus på inquiry
Læringsmål og målbeskrivelser
Feltarbejde og eksperimentel arbejde
Alternative conceptions
Differentieret undervisning
Læring i uformelle miljøer |
Kompetence- beskrivelse: |
Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne:
Anvende læringsteori i relation til nedenstående opgaver indenfor gymnasiets natuvidenskablige fagrække inklusive datalogi:
Planlægge og gennemføre inquiry-baseret undervisning
Analysere og vurdere planlagte lektioner og lektionsforløb
Tilrettelægge og organisere eksperimentelt arbejde samt feltarbejde
Udarbejde og anvende målbeskrivelser til undervisningsplanlægning og gennemførelse
Tilrettelægge læring i uformelle miljøer i kombination med læring i formelle miljøer
Analysere og afhjælpe elevers forståelsesproblemer (alternative conceptions) |
Lærebøger: |
Lawson, Anton E. (2010). Teaching Inquiry Science in Middle and Secondary Schools. Sage Publications Ltd., London. |
Tilmelding: |
Der er tilmelding til kurserne i Blok 1 og Blok 2 i perioden 15. maj - 1. juni 2012. Tilmeldingen sker via selvbetjeningssystemet på www.kunet.dk. |
Faglige forudsætninger: |
Bestået kurset i DigG samt en bacheloreksamen fra et af de naturvidenskablige fag |
Eksamensform: |
Løbende evaluering (40 %) med afsluttende mundtlig/praktisk evaluering (60%). Den løbende bedømmelse af de studerendes eget skriftlige og praktiske arbejde sker efter 7 trins-skala. De studerende laver fire opgaver, som vægter i alt 40%. Den afsluttende eksamen består af en autentisk undervisningssituation, en indleveret undervisningsplan med tilhørende kort forsvar samt en samtale med eksaminator og censor. Der gives en helhedsbedømmelse, som tæller for 60% af den samlede karakter, for hele den afsluttende eksamen efter 7-trinsskalaen. Intern censur.
Reeksamen: Samme form som ordinær eksamen.
|
Eksamen: |
Løbende evaluering med afsluttende mundtlig/praktisk evaluering.
Reeksamen: Samme form som ordinær |
Kursus hjemmeside: |
 |
Pensum: |
Fastlægges i uge 4 af undervisningsforløbet |
Undervisnings- sprog: |
Dansk og et andet fremmedsprog
|
Sidst redigeret: |
11/9-2012 |