|
Udgave: |
Efterår 2012 NAT |
Point: |
7,5 |
Blokstruktur: |
1. blok |
Skemagruppe: |
A |
Semester: |
Efterår |
Varighed: |
9 uger |
Institutter: |
Institut for Naturfagenes Didaktik. |
Uddannelsesdel: |
Kandidat niveau |
Kontaktpersoner: |
Carl Winsløw, Institut for Naturfagenes Didaktik, tlf. 35 32 04 33, email: winslow@ind.ku.dk |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Efterår 2012 NAT |
Undervisnings- form: |
3 timers forelæsninger og 3 timers øvelser per uge i 7 uger. De sidste to uger erstattes forelæsningerne af individuel projektvejledning. I kursets uge 1-5 arbejdes (ved forelæsninger og øvelser) med teori og opgaver på basis af udvalgt litteratur, og dette arbejde fortsættes i uge 6-7 med supplerende tekster. I uge 1-5 skal alle studerende gennemføre mindst to mundtlige oplæg vedr. aftalte, udleverede emner. I uge 6-7 arbejdes under vejledning med et selvvalgt projekt, individuelt eller i grupper, som tager udgangspunkt i dele af den læste litteratur. Der kan i projektarbejdet indgå kortere observations- eller interviewforløb i en undervisningsinstitution udenfor universitetet. Arbejdet resulterer i en projektrapport, som afleveres i uge 9. Ved grupperapporter skal de studerende sikre at der kan foretages en individuel bedømmelse af deltagerne. |
Indhold: |
Kurset falder i to dele, en teoretisk del og et mindre selvstændigt projekt. Den teoretiske del sigter på at introducere den studerende til et udvalg af nyere matematikdidaktiske teoridannelser og metoder, herunder sådanne som vedrører
Teorien om didaktiske situationer i matematik
Kognitive og semiotiske aspekter af matematiklæring
Antropologisk analyse af undervisningen og dens genstand
Teorien om instrumentering (vedr. IT i matematikundervisningen)
Den praksisrettede del består af et mindre projektarbejde, hvor den studerende – under anvendelse af en eller flere af de nævnte teoretiske perspektiver – kan fordybe sig i en selvvalgt problemstilling vedr. matematikundervisning på (typisk) sekundært niveau. |
Kompetence- beskrivelse: |
Den studerende skal tilegne sig grundlæggende redskaber til analyse og design af undervisningssituationer i matematik, specielt mhp. det gymnasiale niveau. Den studerende skal gennem indføringen i visse centrale matematikdidaktiske teoridannelser gives forudsætninger for at orientere sig i den nyere forskning om matematikundervisning. Samtidig skal den studerende, gennem projektarbejdet, vinde dybere indsigt inden for et selvvalgt område, herunder erfaring med mere selvstændigt arbejde i området. |
Målbeskrivelse: |
Den studerende skal ved kursets afslutning kunne
- arbejde selvstændigt med elementære matematiske emner under brug af relevant matematikdidaktisk teori
- gøre rede for anvendelsesområder, sammenhænge og forskelle mellem de i kurset behandlede teorier, diskutere andres brug af disse, og forholde sig reflekteret til egne valg af teoretisk perspektiv
- identificere og analysere en problemstilling vedr. undervisningsfaget matematik mhp. at give den en præcis formulering indenfor rammerne af en relevant matematikdidaktisk teoridannelse
- gennemføre en teoretisk og metodisk velfunderet matematikdidaktisk undersøgelse af en sådan problemstilling, herunder opsøge og forholde sig til relevant matematikdidaktisk litteratur.
|
Tilmelding: |
Kursus- og eksamenstilmelding og afmelding sker på KUnet.
Tilmelding skal ske i perioden den 15. maj – 1. juni 2012.
For perioden for rettidig framelding henvises til Det naturvidenskabelige fakultets fælles uddannelsesregler kapitel 4 §4 og eventuelle tilføjelser til disse. |
Faglige forudsætninger: |
DidG eller tilsvarende samt mindst 1 års studier i de matematiske fag på mindst bachelor niveau. |
Eksamensform: |
Afsluttende prøve med intern censor og karakter givet for den afsluttende projektrapport.
Reevaluering: Samme som ordinær evaluering. |
Eksamen: |
Aflevering af projektrapport den 1. november 2012.
Reeksamen: Aflevering af projektrapport den 31. januar 2013. |
Kursus hjemmeside: |
|
Pensum: |
Fastlægges løbende. |
Undervisnings- sprog: |
Kun engelsk
|
Sidst redigeret: |
11/9-2012 |