uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Idræt og velfærdspolitik


Semesterangivelse: Efterårs kursus Kurset udbydes i blok 2 Kurset udbydes i skemagruppe A1 Kurset giver 7,5 ETCS point

 


Udgave: Efterår 2012 NAT
Point: 7,5
Blokstruktur: 2. blok
Skemagruppe: A1
Fagområde: idr
Varighed: 7 uger
Institutter: Institut for Idræt
Studieordning: Studieordning pr 01.09.2010
Uddannelsesdel: Bachelor niveau
Kontaktpersoner: Laila Ottesen, forskergrupppen "Idræt, politik og velfærd", Nørre Allé 55, 2200 København N, Tlf nr.: 35 32 17 41, E-mail: lottesen@ifi.ku.dk og Stine Frydendal Nielsen, forskergrupppen "Idræt, politik og velfærd", Nørre Allé 55, 2200 København N, Tlf nr.: 35 32 17 42, E-mail: sfnielsen@ifi.ku.dk
Skema- oplysninger:
Tid: Torsdag, kl. 8.15-12.00
Sted: AB 2, AB-bygningen, Nørre Allé 55
1. gang Torsdag 22. november 2012
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Efterår 2012 NAT
Undervisnings- form: Forelæsninger, gruppearbejde og gæsteoplæg
Formål:
  • At ruste de studernede til fremtidigt at kunne indtræde i arbejdet med idrætsprojekter i politiske organisationer eks. Kommuner, ministerier, forbund mm.
  • At give de studerende viden om traditionelle såvel som nye innovative måde at arbejde på i idræts- og velfærdspolitiske organisationer.
  • At give de studerende indsigt i kulturelle processer med henblik på at kunne beskrive og analysere, hvordan idræt i stigende grad er blevet en del af dansk velfærdspolitik fx inden for sundhed, integration og uddannelse.
  • At give de studerende teorier og begreber om det civile samfund og dets forenings- og organisationsdannelse på idrætsområdet
  • At de studerende erhverver sig viden om rammerne for idrætspolitikken, bl.a. ved at læse og forholde sig til relevante politiske betænkninger og programerklæringer samt forholde sig kritisk til aktuelle idrætspolitiske tiltag.
  • Indhold:
  • Indblik i hvordan man arbejder med innovation og projektledelse i politiske organisationer.
  • Viden om dansk idrætspolitik med fokus på perioden fra efterkrigstiden og frem, hvor idræt i stigende grad indgår som et middel til at løse sociale og sundhedsmæssige problemer i den danske velfærdspolitik.
  • Hvilken lovgivning, betænkninger, politiske programmer m.v. der har præget idrætten og præger idrættens i dag som fx Folkeoplysningsloven.
  • Analyse og forståelse af aktuelle velfærdspolitiske emneområder, såsom hvordan idrættens foreninger og organisationer arbejder med idræt i forhold til særlige målgrupper og samfundsmæssige opgaver.
  • Kritisk analyse og diskussion af hvilken betydning den velfærdspolitiske udvikling har for idrættens rolle i samfundet
  • Kompetence- beskrivelse:
    At udvikle en forståelse af idrætspolitikken betydning for foreninger og organisationer som grundlag for en fremtidig rolle som konsulent, projektleder, frivillig leder eller instruktør.
    At erhverve kendskab til de lovgivningsmæssige rammer og politikker som idrættens foreninger og organisationer har som forudsætning for deres virke som grundlag for en fremtidig rolle som konsulent, projektleder, frivillig leder eller instruktør.
    At erhverve viden om relevante teorier og deres anvendelse i forhold til brugen af idræt som velfærds- og sundhedspolitisk middel, især i relation til foreninger og organisationer.
    At være i stand til, at anvende relevante teorier og analyser på forskellige idrætsmæssige målgrupper og samfundsmæssige problematikker.
    Målbeskrivelse:
    Deltagere på kurset skal:
  • Kunne analysere og kritisk forholde sig til politiske tiltag, der søger at fremme velfærdsopgaver som eks. sundhed, integration og social lighed gennem idræt.
  • Opnå viden om udviklingen af dansk idrætspolitik med særligt fokus på udviklingen fra efterkrigstiden og frem.
  • Få kendskab til relevant lovgivning samt politiske betænkninger og diverse statslige puljeordninger.
  • Kunne arbejde med kulturforståelse anvendt i forhold til idrætsforeninger og organisationer.

    Målbeskrivelse for karakteren 12
    Karakteren 12 gives når:
  • Den studerende i opgaven har demonstreret viden om udviklingen af dansk idræts- og velfærdspolitik.
  • Den studerende i sin opgave har demonstreret evne til at kunne præsentere, analysere, sammenfatte/konkludere og kritisk forholde sig til idræts/velfærdspolitiske problemstillinger og kan perspektiviere/diskutere disse i forhold til pensum og relevant udvalgt litteratur.
  • Den studerende har demonstreret sikker anvendelse af fagets teorier og standarder for opgaveskrivning.
  • Den studerende har demonstreret evne og overblik i forhold til den udvalgte problemstilling.
  • Opgaven fremstår som en helhed.
  • Lærebøger:
    Oplyses inden kursusstart på Absalon.
    Tilmelding: Tilmelding sker fra den 15. maj - 1. juni via KUnet.
    Ansøgningsfrist for Åbent Universitet: Kontakt den naturvidenskabelige studievejledning
    Formelle krav: Ingen
    Eksamensform: 5 dages skriftlig individuel opgave på basis af en centralt stillet opgaveformulering. Maks. 10 sider. Bedømmes efter 7-trinsskalaen. Ekstern censur.
    Reeksamen: Som ordinær.
    Eksamen: Hjemmeopgave udleveres den 14. januar og afleveres den 18. januar 2013. Reeksamen: Hjemmeopgave udleveres den 15. april og afleveres den 19. april 2013.
    Kursus hjemmeside:
    Bemærkninger: Valgfrit modul på bacheloruddannelsen i Idræt. Opgaven skal afleveres inden kl. 12.
    Undervisnings- sprog: Kun dansk
    Sidst redigeret: 29/4-2012



    Københavns Universitet