|
Udgave: |
Efterår 2012 NAT |
Point: |
7,5 |
Blokstruktur: |
1. blok |
Skemagruppe: |
B1 |
Fagområde: |
idr |
Varighed: |
8 uger |
Institutter: |
Institut for Idræt |
Studieordning: |
studieordning pr 01.09.2010 |
Uddannelsesdel: |
Bachelor niveau |
Kontaktpersoner: |
Reinhard Stelter, forskergruppen "Krop, læring og identitet", Nørre allé 51, 2200 København N, Tlf nr: 35 32 08 66, E-mail: rstelter@ifi.ku.dk |
Skema- oplysninger: |
Tid: Mandag kl. 9.00 - 12.00
Sted: Karnapsalen, Nørre Allé 53, 1. sal, 2200 København N
1. gang: Mandag d. 3. september 2012.
|
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Efterår 2012 NAT |
Undervisnings- form: |
Forelæsning, gruppeopgaver, parvis coaching, casetudier. |
Formål: |
At de studerende udvikler forståelse for og viden om: Coachingbegrebet og -filosofien
Coachingens relation til teorier om erfaringsbaseret læring
Lederskab og social- og organisationspsykologiske teorier, som har betydning for samarbejde og teamudvikling
|
Indhold: |
Coaching i forskning og praksis.
Teorier om ledelse og læring.
Coachroller og -opgaver.
Den teoretiske tilgang i forhold til teamudvikling omhandler emner som: Socialpsykologi, organisationspsykologi, gruppeudvikling, gruppeprocesser, gruppelæring, teamwork, teaminterventioner og specifikke psykologiske temaer, spørgeteknikker, visualisering, stresshåndtering, målsætning og kognitive strategier. |
Kompetence- beskrivelse: |
Faglige kompetencer:
Erhvervelse og forståelse for coachingfilosofien, kompetenceudvikling, lærings- og gruppeteorier
Omverdenskompetencer:
At være i stand til at relatere teorier til forskellige kontekster, hvor coaching og teamudvikling kan være relevant
Anvendelseskompetencer:
At være i stand til at koble teorier til praksis og anvende coachingtekniker i praksis på et basalt niveau
Personlige kompetencer:
At udvikle en forståelse for sin egen rolle i coachingsammenhæng og som teamleder |
Målbeskrivelse: |
Deltagere på kurset skal:
Udvikle en forståelse og viden om coachingbegrebet- og den bagved liggende filosofi.
Udvikle en forståelse om coachingens særlige betydning som del af situeret læring og nye former for ledelse og samarbejde.
Lære at relatere coaching og teamudvikling til teorier om erfaringsbaseret læring, læring i praksisfællesskaber og forståelse af lederskab.
Opnå kendskab til social- og organisationspsykologiske teorier, som har betydning for samarbejde og teamudvikling.
Gøre sig erfaring med coaching som et samtaleredskab i praksis.
Relatere viden om teamudvikling til konkrete cases fra forskellige praksiskontekster
Udvikle refleksionsevne og teori-praksiskobling ved at skrive logbog i.f.t. et antal gennemførte coachingsessioner (logbogsnotater vil indgå i selve eksamensopgaven)
Kriteriebeskrivelse for karakteren 12:
Karakteren 12 gives når:
Den studerende i eksamensopgaven har demonstreret en udtømmende viden om coachingens og teamudviklingens relation til forskellige teorier om læring og ledelse, hvor vedkommende udviser særlig originalitet i koblingen.
Den studerende i sin opgave har demonstreret evne og originalitet til at kunne inddrage andre relevante social-, organisations- og idrætspsykologiske teorier, hvor der desuden tages kritisk stilling til teoriernes relevans og betydning i konkrete kontekster inden for coaching og teamudvikling.
Den studerende har demonstreret en sikker og original kobling mellem teori og praksis ved at fremlægge en eller to cases og ved overbevisende at fremlægge, hvordan coaching og teamudvikling kan evidensbaseres gennem en teoretisk forankring.
Den studerende har demonstreret sikker anvendelse af fagets repræsentationsformer og standarder for rapportering.
Opgaven fremstår som en helhed.
|
Lærebøger: |
Stelter, Reinhard.(2002). Coaching- læring og udvikling. København: Psykologisk forlag.
Stelter, R & Bertelsen, M (2005). Team-Udvikling og læring. Virum: Dansk psykologisk forlag.
(Begge bøger findes som e-books, se: www.dpf.dk)
|
Tilmelding: |
Tilmelding sker fra d. 15. maj - 1. juni via KUnet
|
Ansøgningsfrist for Åbent Universitet: |
Kontakt den naturvidenskabelige studievejledning |
Faglige forudsætninger: |
Ingen |
Formelle krav: |
De generelle adgangskrav der gælder for bacheloruddannelsen i Idræt |
Eksamensform: |
5-dages skriftlig individuel hjemmeopgave på basis af en centralt stillet opgave, max. 12 sider. Bedømmes efter 7-trinsskalaen. Ekstern censur. Opgaven afleveres inden kl. 12.00
Reeksamen: Som ordinær.
|
Eksamen: |
5 dages hjemmeopgave udleveres den 29. oktober 2012 og afleveres den 2. november 2012.
Reeksamen: 5 dages hjemmeopgave udleveres den 28. januar 2013 og afleveres den 1. februar 2013. |
Kursus hjemmeside: |
 |
Bemærkninger: |
Valgfrit modul på bacheloruddannelsen i Idræt. |
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
14/8-2012 |