SK-Emnekursus: Hovedlinjer i Kierkegaards forfatterskab læst æstetisk-retorisk


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Teologi 2012/2013
Punkter: 15 ECTS

Semester:

Forår 2013
Institutter: Søren Kierkegaard Forskningscenter (SKC)
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Joakim Garff, jg@sk.ku.dk
Skema- oplysninger: Onsdage kl. 15-17, Auditorium 1
Første undervisningsdag er onsdag den 6. februar 2013

Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Teologiske Studium Teologi 2012/2013
Indhold:
Hovedlinjer i Kierkegaards forfatterskab læst æstetisk-retorisk
(Leading Figures in in Søren Kierkegaard's Authorship Observed from an Aesthetic/Literary Prespective)

Kierkegaards tekster er så intimt forbundet med det æstetisk-litterære, at man risikerer at gå glip af noget af det mest kierkegaardske ved Kierkegaard, hvis man kun fokuserer på hans begreber og ikke har blik for de talløse fortællinger, billeder, metaforer, allegorier og meget andet visuelt materiel, der hører teksterne til. Hensigten med kurset er dels at give den studerende et overblik over hovedlinjerne og udviklingen i Kierkegaards forfatterskab, dels at foretage tekstnære læsninger af udvalgte skrifter for bl.a. at diskutere genreproblemet, pseudonymitetens betydning, direkte og indirekte meddelelse, læserens betydning for teksten, tekstlig autoritet og flere andre hermeneutiske forhold. Særlig opmærksomhed rettes naturligt nok mod det æstetiske som stadium og æstetikeren som type, men det synspunkt gøres ligeledes gældende, at det æstetiske har en ubetvingelig tilbøjelighed til at vise sig i tekster, som Kierkegaard selv klassificerer som specifikt kristelige, hvorfor det kan blive nødvendigt at læse Kierkegaard med Kierkegaard mod Kierkegaard. Resolut, men afdæmpet tager kurset således afsked med den egentlighedens jargon og eksistensteologiske patos, der i generationer har præget udlægningen af Kierkegaards værk. Nye læsere kan begynde her.
Kursus hjemmeside:
Sidst redigeret: 14/1-2013



Københavns Universitet