GT-Kernefag: Sex og køn i Det Gamle Testamente


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Teologi 2012/2013
ECTS points: 12 ECTS

Semester:

Efterår 2012
Institutter: Afdeling for Bibelsk Eksegese
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Anne Katrine de Hemmer Gudme, akg@teol.ku.dk
Skema- oplysninger: Fredage kl. 9-12, Aud 1
Første undervisningsdag er fredag den 7. september 2012
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Teologiske Studium Teologi 2012/2013
Indhold: Sex og køn i Det Gamle Testamente
(Sex and Gender in the Hebrew Bible)

Sex har en social komponent, såvel som en biologisk. Den seksuelle adfærd og de kønsroller, der henholdsvis blåstemples og fordømmes i et samfund, giver et indblik i dette samfunds kulturelle koder og dets selvforståelse.
En tekstlæsning, der lægger vægt på sex og køn, det man kunne kalde en kønshermeneutisk læsning, hjælper læseren til at have blik for og blotlægge de sociale strukturer og koder, der er indlejret i eksempelvis en gammeltestamentlig tekst.
En kønshermeneutisk læsning er altså en læsning, der gør afstanden mellem læseren og teksten mindre, fordi den hjælper læseren ind i tekstens univers, men den kønshermeneutiske læsning, kan også gøre afstanden mellem tekst og læser større, fordi den tydeliggør forskellen i synet på sex og kønsroller i læserens kultur og tid og i tekstens kultur og tid.

En kønshermeneutisk læsning befordrer således en forståelse af tekstens særpræg og af dens fremmedhed for læseren. Derfor er kønshermeneutikken et vigtigt redskab, når vi skal forstå den gammeltestamentlige tekst og oversætte Det Gamle Testamentes kulturelle koder. For forholdet mellem kønnene og forståelsen af kønsroller spiller en afgørende rolle i adskillige tilbagevendende temaer i Det Gamle Testamente:
Hvad betyder det eksempelvis for gudsforholdet og den gammeltestamentlige teologi, at Jahves relation til Israel gentagne gange iscenesættes som et parforhold, hvor hustruen, Israel, har horet med afguderne og bedraget sin ægtemand, Jahve? Hvad betyder det i en gammeltestamentlig kontekst, at Gud er en hanrej og at tekstens ’jeg’, folket, er en skøge, der modtager både straf og tilgivelse?
Hvorfor er der så mange voldtægter, både af mænd og kvinder, i Det Gamle Testamente og handler en historie om voldtægt overhovedet om sex?
Er sex mellem personer af samme køn nødvendigvis forkert i en gammeltestamentlig kontekst? Og hvor stiller det Jahves udvalgte, kong David, som elskede Sauls søn Jonathan mere end han elskede nogen kvinde?
Hvorfor må man ikke gifte sig med en fremmed, hvem er den onde kvinde og hvilket køn har Jahve?

Kurset giver mulighed for at afdække centrale teologiske problemstillinger, bibelske såvel som aktuelle, ved hjælp af en kønshermeneutisk læsning, og til en kritisk stillingtagen til kønshermeneutikken og dens forgænger, den feministiske kritik, som eksegetisk metode.
Med udgangspunkt i særligt nyere sekundærlitteratur går vi de mest relevante tekster (ca. 20-30 sider hebraisk) efter i sømmene. Første gang repeteres 1 Mos 1-3 fra BA-uddannelsen.

Undervisningen vil blive bygget op omkring en gennemgang og diskussion af følgende hebraiske tekster:

Prosa: Genesis 19 (2,5 sider); Genesis 34 (2 sider); Genesis 38 (1,5 side); Leviticus 18 (1,5 side), Numeri 5,11-31 (1,5 side); Deuteronomium 7,1-11 (1 side); Dommerbogen 19 (2 sider); 1 Samuel 19,1-8 (0,5 side), 2 Samuel 13,1-22 (1,5 side)
I alt: 14 sider

Poesi: Højsangen 1-3 (3,5 sider); Klagesangene 1 (3 sider); Salme 45 (1 side); Ordsprogene 5 (1 side)
I alt: 8,5 sider

Profeter: Hoseas 1-3 (3,5 sider); Malakias 2,10-16 (0,5 sider), Esajas 3,16-4,1 (0,5 side); Ezekiel 23 (3 sider)
I alt: 7,5 sider

Kursus hjemmeside:
Sidst redigeret: 9/5-2012



Københavns Universitet