Indhold: |
Undervisningsform: I holdundervisningen vil museumsformidling i et historisk og samtidigt perspektiv blive introduceret og diskuteret. Hold undervisningen vil veksle mellem forelæsninger og oplæg fra deltagerne. Faget er praksisorienteret: Hensigten er deltagerne i grupper på indtil 4 personer udarbejder et kunstformidlingsprojekt, baseret på en udstilling, en samlingsophængning på et museum, en præsentation af en kunstner, eller et tema i kunsten. Formidlingsprojektet skal være målrettet en nærmere defineret målgruppe og det skal udarbejdes så det går i dialog med målgruppen. Formen kan variere fra webside, til folder, skiltetekster, katalog, radio-interview, børneformidlingsmateriale, osv.
Indhold: Med udgangspunkt i et historisk tilbageblik på tidlig museumspraksis og genstands opfattelser, diskuteres samtidens museumsformidlingspraksis af ældre kunst og samtidskunst. En lang række eksempler vil blive diskuteret: Hvordan så de allerførste ophængninger af kunsten ud i 1600-tallet og1800-tallet? Og hvordan formidler danske museer kunsten i dag? Hvilken genstandsopfattelse ligger til grund for museernes praksis og hvilke formidlingsteoretiske greb anvender museerne i dag?
|