uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Etnologisk formidling: Teori og praksis


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2012 Hum
ECTS points: 15
Årsværk: 1/4
Institutter: SAXO-Instituttet.
Undervisere: S. Tougaard og A. Elvstrøm-Vieth
Skema- oplysninger: Blok: uge 44-51
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum
Undervisnings- form: Gennem holdundervisning introduceres til teoretiske og metodiske problemstillinger inden for kulturhistorisk formidling. I grupper og under vejledning udarbejder de studerende et større formidlingsprojekt.
Indhold: Hvad kendetegner god faglig formidling? Hvordan forvalter man sin etnologiske faglighed i spændingsfeltet mellem medie, modtager og det faglige budskab? Hvor går grænsen mellem fakta og fiktion? Har man som etnologisk formidler et samfundsmæssigt ansvar? Dette er nogle af de spørgsmål, som kurset vil belyse. Vi skal arbejde med bl.a. videnskabelige genrer, mundtlig og skriftlig formidling, retorik, læringsteori og -metoder, målgrupper, genstande, det museale rum, demokratiske perspektiver og meget andet. De studerende lærer at formidle faglig viden til et udenforstående, ikke-fagligt publikum under hensyn til mediets art, stoffets karakter og målgruppens egenskaber og under hensyn til de begrænsninger, som stilles af de fysiske, økonomiske og tidsmæssige rammer.
Eksamensform: Fri skriftlig hjemmeopgave med mundtlig sagsfremstilling. Ved den mundtlige prøve præsenteres og diskuteres for det første et formidlingsprodukt (udstilling, undervisningsmateriale, foredrag, omvisning eller lignende)og for det andet den skriftlige hjemmeopgave, som indeholder teoretiske refleksioner over det producerede materiale samt over formidlingsformens muligheder og begrænsninger. Gradueret prøve med ekstern censur.
Kursus hjemmeside:
Kursus hjemmeside: www.etnologi.ku.dk
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 25/6-2012



Københavns Universitet