|
Udgave: |
Efterår 2012 Hum |
Institutter: |
Institut for kunst- og kulturvidenskab |
Undervisere: |
Mette Tranholm |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum |
Indhold: |
Det overordnede formål med kurset er at give en så vidt mulig nuanceret indføring i centrale teoridannelser inden for teater- og performanceteori. Spændende fra Aristoteles Poetikken til Hans-Thies Lehmanns Das Postdramatische Theater og Erika Fischer-Lichtes Ästhetik des Performativen og med fokus på bl.a. forholdet mellem teater og antropologi, kulturelle iscenesættelser, virkningsæstetik, institutionsteori og det dramatiske karakterbegreb vil kurset i form af en række historiske tværsnit bringe ældre og nyere tekster om teater og performance i spil med hinanden. Teoridannelserne vil blive diskuteret med inddragelse af konkrete værkeksempler, ligesom spørgsmålet om kunstens og den æstetiske erfarings sted og funktion inden for et bredere kulturfelt vil indtage en central plads i sammenligningen og diskussionen af de forskellige teoridannelser. På kurset anvendes ”The Performance Studies Reader” (ed. Henry Bial) samt et til kurset udarbejdet kompendium.
|
Litteratur: |
Ud over kompendiet bedes de studerende anskaffe sig Aristoteles: Poetikken.
Til første gang bedes læst flg. tekster (som forefindes i kompendiet):
Jon MCKenzie: ”The Efficacy of Cultural Performance” in Perform or else
W. Sauter: ”Theatre or Performance or Untitled Event? Some Comments on the Conceptualization of the Object of Our Studies” in The Theatrical Event
Janelle Reinelt: “The Politics of Discourse: Performativity meets Theatricality” in Substance: Theatricality”
|
Kursus hjemmeside: |
|
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
13/7-2012 |