uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

BA-projektforløb 1: Robert Walsers og Franz Kafkas institutioner


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2012 Hum
ECTS points: 15
Årsværk: 1/4

Semester:

1. semester af 1
Institutter: Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Undervisere: Jeppe Rossen
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum
Indhold: I ”Romanens teori” fra 1914 skriver den ungarske filosof Georg Lukacs, at den biografiske roman a la Goethes ”Wilhelm Meister” er dén æstetiske form, der om noget er i stand til at kortlægge den moderne tidsalder. Men når Robert Walser og Franz Kafka i begyndelsen af det 20. århundrede lader det vrimle med stakler, der mislykkes eklatant i bestræbelsen på at gøre karriere, er det ikke udtryk for en resignation over for en kriseramt humanistisk dannelsestanke, men et forsøg på at kaste nyt lys over selve dannelsens mulighedsbetingelser og biografiske indpakning – kort sagt: dens institution. Med udgangspunkt i ”Jakob von Gunten” (Walser) og ”Slottet” (Kafka) skal vi på kurset sætte fokus på institutioners betydning for subjektets dannelse og overlevelse i det tidlige 20. århundrede, sådan som den kommer til udtryk hos Walser og Kafka. Vi vil på den ene side analysere de to forfatteres på én gang beslægtede og vidt forskellige måder at bruge det, Kafka kalder ”den dårlige karrieres lys”, til at udstille samfundets undertrykkende institutionelle arkitektonik på. På den anden side skal vi ved hjælp af centrale institutions- og romanteoretiske tekster (Gehlen, Foucault, Deleuze & Guattari, Lukacs) forsøge at indkredse Walsers og Kafkas særlige litterære institutionskritik og placere den i en større litteratur- og kulturhistorisk sammenhæng (i forhold til bl.a. Hesse, Musil og Th. Mann). I forlængelse heraf vil vi diskutere, hvorvidt man med Walsers og Kafkas ”institutionsromaner” kan tale om refleksionsrum for en helt ny antropologi. Endelig skal vi forsøge at trække en linje fra institutionsfortællingens moderne gennembrud hos Walser og Kafka og til dens senmoderne nybrud i 00’erne i form af tv-serien ”The Wire” (Zizek og Jameson).
Litteratur: Deltagerne opfordres til at anskaffe sig og læse (i) Robert Walsers ”Jakob von Gunten” (oversat til både dansk og engelsk) og Franz Kafkas ”Slottet” (oversat til både dansk og engelsk) samt at se (noget af) 1. sæson af ”The Wire” inden kursusstart. Deltagerne opfordres desuden til at læse/orientere sig generelt i de(t) værk(er), som man kunne forestille sig at skrive BA-projekt om. Herudover vil der til kurset blive lavet et kompendium.
Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: Kurset vil løbe over 8 undervisningsgange, hvoraf første gang vil være en introduktionsgang på 1 time. Undervisningen vil bestå dels af fælles nærlæsninger af litterære værker og diskussioner af teoretiske tekster, dels af studenteroplæg og præsentationer af BA-projektudkast. Det vil være en fordel for deltagerne at kunne læse tysk, men det er ikke et krav.
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 11/7-2012



Københavns Universitet