uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Senmiddelalder - renæssance og manierisme


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2012 Hum

Semester:

1 semester
Institutter: Kunst- og Kulturvidenskab, Afd. for Kunsthistorie
Undervisere: Nicoletta Isar
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum
Indhold: Kurset vil belyse de væsentlige strømninger i arkitektur, billedkunst og skulptur, der konstituerer perioderne senmiddelalder, renæssance og manierisme. Med særligt fokus på renæssancen diskuteres spørgsmålene periodisering, kontinuitet/brudflade, ars nova-bevægelsen i Nordeuropa, humanitas-begrebet og buona maniera moderna-strømningen i Norditalien. Beskrivende og analytiske tilgange til centrale værker, der knytter sig til disse processer, vil blive behandlet, fx centralperspektiv og antikreception. Uddrag af traktater (Cennini og Alberti) skal demonstrere på hvilken måde, den kunstneriske praksis ændres. Ligeledes drøftes den kunsthistoriske praksis at etablere skoler og værksteder, f.eks. Donauskolen og Flemalle-mesteren. Filosofiske, æstetiske, politiske, mentalitetshistoriske og socioøkonomiske aspekter inddrages i de konkrete værkanalyser. Af genstandsfeltets tematikker vil især portrætmaleriet, skulptur og rum samt begyndelsen på landskabsmaleriet blive behandlet. Endvidere sættes perioderne i dialog med en historiografisk optik: hvorledes har kunsthistorien ’konstrueret’ disse perioder? Der vil hovedsageligt blive benyttet værker og værkgruber fra de italienske, nord- og centraleuropæiske områder.
Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: Læringsmål – at kunne diskutere centrale begreber som ars nova, humanitas og antikreception. Kritisk at kunne diskutere ’periodisering’ og karakterisere eksempler herpå. Kendskab til centrale formmæssige og ikonografiske diskussioner, der knytter sig til de forskellige visuelle medier i de behandlede perioder. At kunne gengive det programmatiske indhold i traktater.
Undervisnings- sprog: Kun engelsk
Sidst redigeret: 20/6-2012



Københavns Universitet