uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Værkopgave 2: Cormac McCarthys The Road


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2012 Hum
ECTS points: 5 ECTS

Semester:

1 semester
Institutter: Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, afd. for Litteraturvidenskab
Undervisere: Andreas Graae
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum
Indhold: ”The most important environmental book ever written,” er Cormac McCarthys katastroferoman The Road blevet kaldt. Romanen er uden tvivl et af de postapokalyptiske værker, der tager forestillingen om verdens undergang længst ud over håbløshedens afgrund. Så langt at værket til tider truer med at opløse sig selv tematisk såvel som stilistisk. Trods romanens stærke civilisationskritiske budskab, er der dog andet og mere på spil end død, ødelæggelse og kannibalisme. Andre, psykologiske, eksistentielle og formmæssige, konflikter lurer under overfladen – herunder konflikten mellem far og søn, godt og ondt, fortid og fremtid. På kurset vil vi læse The Road dels på romanens egne præmisser – gennem næranalyser og diskussion af udvalgte passager. Dels i forskellige kontekster. Vi vil bl.a. placere værket i forhold til dets rødder i amerikansk litterær tradition og amerikansk exceptionalisme; i forhold til andre postapokalyptiske værker og inden for McCarthys øvrige forfatterskab. Kurset vil således arbejde sig frem mod en på én gang dybere og bredere forståelse af romanen, samtidig med at det vil operationalisere de analytiske og teoretiske værktøjer, som kursusdeltagerne opbygger på kurset i Litteraturteori og -analyse.
Litteratur: Cormac McCarthy: The Road, Picador 2006. Vi vil læse romanen på originalsproget, og kursusdeltagerne forventes ved kursusstart at have læst et godt stykke ind i den. Kursuskompendiet vil indeholde supplerende skønlitterære såvel som teoretiske tekster.
Kursus hjemmeside:
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 29/5-2012



Københavns Universitet