Indhold: |
Den internationale kunstscene har op gennem 00’erne været eksponent for en række udstillingsprojekter, der meget markant har problematiseret den politiske dagsorden i vesten og implikationerne af udbredelsen af neoliberale markeder. Temaer som krigsmodstand, antikapitalisme, social ulighed, kønspolitik og gentrificering har været omdrejningspunkt for kuraterede udstillingsplatforme, der har søgt at artikulere relevante udsagn om den aktuelle situation. Udstillingerne dokumenta XI i Kassel i 2002 og Minority Report: En udfordring af intolerancen i Danmark i dag i Århus i 2004 var centrerede omkring problemstillinger affødt af det aktuelle politiske klima og udfordrede samtidig også en traditionel statisk udstillingsmodel i både den formelle og tidslige dimension ved at ligestille præsentationen af kunst med proces-orienterede formater, debat og diskursproduktion. Men også tiltag af mindre skala har været engagerede i at italesætte og debattere presserende spørgsmål som eksempelvis projekterne i rum46 i Århus, det New York-baserede kollektiv 16 Beaver og Konsthall C i Stockholm. Disse og mange andre initiativer illustrerer, hvorledes kunstens rum fungerer som en vigtig scene for debat og modstand i en tid, hvor den kritiske offentlighed er udfordret.
Kurset beskæftiger sig med, hvordan kuratering kan producere udsagn om aktuelle socio-politiske forhold og ved hjælp af kunstens analyser, undersøgelser og forestillingsevne rejse spørgsmål om normative strukturer. Vi vil se på forskellige kuratoriske greb, udstillingsformater og projekttyper og diskutere hvordan præsentationen af kunst kan udgøre væsentlige bidrag til en kritisk debat, om den verden vi lever i. En central del af kurset er elev-kuraterede projekter, der udarbejdes undervejs i forløbet og som realiseres ved kursets afslutning.
|