JAP, Japans Samfund – manga, anime og kunsten at skabe orden.


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2012 Hum
Årsværk: 15 ECTS

Semester:

1 semester
Institutter: Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier
Undervisere: Marie Roesgaard
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum
Første undervisningsgang: Uge 36
Formål: Asienstudier BA 2010: Realia 1 (fagelementkode HJAB00671E), Realia 2 (fagelementkode HJAB00731E) eller Realia 3 (fagelementkode HJAB00761E).
Japanstudier BA 2005: Realia B (fagelementkode HJAB00421E) eller Realia C (fagelementkode HJAB00451E).
Japanstudier BA tilvalg 2007: Realia A (fagelementkode HJAB10041E), Realia B (fagelementkode HJAB10071E) eller Japans samfund (fagelementkode HJAB10061E)
Indhold: Dette kursus vil dels introducere bredt til studiet af Japans moderne samfund og dels gå i dybden med spørgsmålet om social organisation og populærkulturelle fænomener så som manga, anime, ungdomskultur og fritidsaktiviteter. Der arbejdes med emiske og etiske teorier om den japanske form for social organisation, samt med populærkultur som subversiv og med teorier om den stadig mere komplekse kommercialisering af kunst- og kulturprodukter som en ensretning af kultur. Vi skal se hvordan kulturens producenter såvel som forbrugere indgår i disse processer med forskellige dagsordener. Vi vil også se på, hvordan disse udtryk og dagsordner spiller sammen med den samfundsmæssige opbygning og strømninger i det moderne Japan. Kurset vil desuden introducere grundlæggende videnskabelige begreber og tips til opgaveskrivning.
Litteratur: Oplysninger følger i løbet af sommeren.
Faglige forudsætninger: Afhænger af det valgte element, se relevant studieordning: http://japanstudier.ku.dk/studieordninger/
Eksamensform: Se relevant studieording: http://japanstudier.ku.dk/studieordninger/
Kursus hjemmeside:
Kursus hjemmeside: Absalon
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 15/3-2012



Københavns Universitet