uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Filosofiens forskningstilgange


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2012 Hum
ECTS points: 15 ECTS
Årsværk: 15 ECTS

Semester:

1. af 1
Institutter: Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Undervisere: Mikkel Gerken
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum
Formål: Kurset er obligatorisk og konstituerende for alle, der læser på 2008-ordningen.

Undervisnings- og arbejdsform: Formålet med kurset er socialt og fagligt. Det sociale går på, at de studerende skal lære hinanden at kende. Den nye KA-ordning muliggør, at studerende med en BA i et ikke-filosofisk fag, men med 45 ETCS point i filosofi, kan blive optaget på kandidatstudiet. Det betyder, at de studerende ikke alene kan komme fra forskellige BA-årgange fra filosofi, KU, men også fra andre BA-uddannelser fra KU og andre universiteter. Derfor er der behov for et fælles kursus, der forbedrer det sociale studiemiljø. Endeligt kender disse studerende heller ikke (alle) VIP'erne på filosofi; på dette kursus vil få lejlighed til at møde dem.
Indhold: Det faglige indhold er, som angivet, metodologi. Der findes næppe èn tekst, der kan artikulere og tilfredsstillende diskutere alle de metodologiske problemer, der findes inden for filosofi, og det er heller ikke kursets formål at gennemgå en sådan tekst. Derimod er kursets formål at introducere de studerende til en række forskellige tekster, som stedets VIP'ere måtte finde interessante og relevante i forhold til en overordnet diskussion af områdets forskningstilgange. Ideelt vil alle VIP'ere bidrage med undervisning, og hvert hovedområde (filosofihistorie, praktisk og teoretisk filosofi) vil være repræsenteret ved mindst een VIP'er. VIP’erne vil selv vælge hvilke tekster der gennemgås, og de vil forelæse over dem og diskutere dem med de studerende. Gennem diskussionsoplæg vil stipendiater tilknyttet instituttet også kunne bringes i spil med VIP’ernes bidrag.

Holdet vil blive inddelt i læsegrupper fra kursets begyndelse, muligvis i forhold til hvilket af de tre hovedområder, de interesserer sig mest for. Læsegrupperne har to basale funktioner. Dels at tjene som diskussionsgruppe i forbindelse med en VIP'ers gennemgang og diskussion af metodologiske tekster. Dels at være et selvstændigt forum for metodologisk diskussion. Ved kursets begyndelse og afslutning vil læsegrupperne således diskutere metodologiske forestillinger som er relevante for filosofiens forskellige forskningstilgange.

Eksamensform: Krav om aktiv undervisningsdeltagelse forudsætning for at indstille sig til eksamen i prøveform A: (1) At den studerende er fysisk tilstede mindst 50 % af undervisningsgangene (fraregnet tid anvendt i skrivegruppe); (2) at den studerende får godkendt handout (1-2 ns) og synopsis (1-2 ns), som omhandler egen opgavebesvarelse, og som præsenteres mundtligt i vedkommendes skrivegruppe; (3) at den studerende får godkendt en opgave i litteratursøgning. Eksaminator(erne) udfærdiger en række spørgsmål (10-15), der falder inden for pensum. Eksaminanden gøres bekendt med spørgsmålene senest ved kursets første undervisningsgang og vælger ét af disse spørgsmål en måned efter dets start. Eksaminanden besvarer spørgsmålet i form af en skriftlige hjemmeopgave på 15-18 normalsider, der afleveres ved kursets afslutning. Der skal ikke laves resumé.
Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: OBS! På grund af et begrænset antal pladser på kurset kan det blive nødvendigt at afvise studerende
Sidst redigeret: 28/8-2012



Københavns Universitet