Modul VIII: Historisk område med projektplanlægning


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2012 Hum
Årsværk: 15 ECTS

Semester:

1 semester
Institutter: SAXO-Instituttet, Afdeling for Historie
Undervisere: Sniff Andersen Nexø, e-mail: sniff@hum.ku.dk
og
Lasse Christian Arboe Sonne, e-mail: lasses@hum.ku.dk
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum
Første undervisningsgang: onsdag den 5. september 2012 kl. 13-17 (lokale 21.1.21)
[Sniff Andersen Nexø]

onsdag den 5. september 2012 kl. 13-17 (lokale 24.0.11)
[Lasse Christian Arboe Sonne]
Undervisnings- form: Holdundervisning og workshops
Formål: Modul VIII: Historisk område med projektplanlægning, Fagelement 56 (15 ECTS), Studieordning for Kandidatuddannelsen i Historie, 2008-ordningen
Indhold: Ifølge Studieordning for Kandidatuddannelsen i Historie, 2008-ordningen skal alle studerende gå til en obligatorisk eksamen i Historisk område med projektplanlægning, inden de begynder at skrive speciale. Undervisningen på dette kursus er for alle, der skal begynde at skrive speciale i det kommende forår (eller næste efterår, i fald der planlægges praktikperiode i det kommende forår).

Modulet er normalt placeret i 3. semester og består af et fagelement, som er et historisk område, der samtidig er specialeforberedende. Aflæggelse af eksamen på andre tidspunkter i studieforløbet kan ske efter godkendelse i studienævnet.

Kompetencemål for modulet
Fagelementet giver den studerende en omfattende, velstruktureret viden om et fagligt væsentligt område af historien, defineret i tid og rum, som led i opbygningen af en generel forståelse for historiske processer. Det styrker og videreudvikler den studerendes erfaringer med og færdigheder i komparation, abstraktion og generalisering, som momenter i den historiske erkendelse, ligesom det styrker evnen til at anvende overordnede teoridannelser og teorielementer, samt metodisk bevidste overvejelser på det historiske stof. Endelig forbereder det den studerende til at træffe et personligt begrundet og fagligt reflekteret valg af emne til kandidatspeciale, samt et valg af metode og udarbejdelse af en procesplan i tilknytning hertil.

Faglige mål
Eksaminanden skal kunne:
• gøre rede for og diskutere centrale problemstillinger forbundet med et væsentligt område af historien defineret i tid, rum og tematik
• placere området i historisk sammenhæng bestemt ud fra tid, rum og tematik
• placere et udvalgt problemkompleks i dets historiske sammenhæng
• placere et udvalgt problemkompleks i de teoretiske og metodiske sammenhænge, der er valgt i den opgivne teoretisk-metodiske litteratur
• gøre rede for det valgte problemkompleks’ forskningshistorie (dets historiografiske sammenhæng)
• opstille og begrunde en relevant arbejdsbibliografi med henblik på en dyberegående behandling af det valgte problemkompleks
• opstille og begrunde en relevant og realistisk procesplan for en sådan behandling

Undervisnings- og arbejdsformer
Kurset består i holdundervisning, kombineret med arbejdsgrupper (workshops) og individuel vejledning i tilsammen normalt 42 timer. Heraf vil mindst halvdelen af timerne normalt være organiseret i mindre, tematisk organiserede arbejdsgrupper (workshops).

Holdundervisningen vil normalt være opdelt i den førmoderne, den tidligt moderne og den moderne periode. Nogle workshops vil knytte sig til perioderne, mens andre vil gå på tværs af disse. Et antal periodekoordinatorer er ansvarlige for undervisningens planlægning og gennemførelse, foruden eksaminationen, mens flere undervisere normalt vil bidrage til både holdundervisning og workshops. I undervisningen skal der gennemgås og analyseres både brede og mere afgrænsede videnskabelige værker og artikler. Der skal indgå relevant teoretisk litteratur og litteratur med forskellige metodiske tilgange samt historiografisk litteratur. Endelig skal der dels inddrages generelle problemer i forbindelse med planlægning og gennemførelse af større historiske undersøgelser, dels gives introduktioner til relevante periodebundne faglige redskaber.
Tilmelding: Undervisningstilmelding foretages i Selvbetjeningen på KUnet i perioden 16. maj til 1. juni.
Eftertilmeldingsperiode: 15. august – 10. september.
De studerende fordeles mellem de to undervisere på baggrund af de spørgeskemaer der skal udfyldes og afleveres første gang der logges på kursussiden i Absalon.
Eksamensform: Fagelement 56 (15 ECTS)
Forsøgsordning for eksamen i Fagelement 47270356-1, Historisk område med projektplanlægning i KA-Studieordningen i Historie 2008:.

Den studerende kan vælge mellem:

Prøveform A: Porteføljeeksamen
Der afleveres senest ved kursets afslutning en portefølje med tre skriftlige arbejder:

1) En forskningsoversigt på ca. 20 sider der, med udgangspunkt i en problemformulering, som er egnet til behandling i et historisk speciale, a) belyser hvilke forståelser forskningslitteraturen har givet af problemstillingen og hvilke væsentlige kontekster denne litteratur har indskrevet den valgte problemformulering i samt b) reflekterer over hvordan mindst en teorikreds, der er præsenteret i forbindelse med undervisningen, kan kvalificere problemformuleringen.

2) En procesplan (arbejdsdisposition og tidsplan) for en dyberegående behandling af den valgte problemformulering.

3) En tematisk grupperet arbejdsbibliografi til den valgte problemformulering

Af disse tre delelementer er det kun 1), der bedømmes til eksamen, men en forudgående godkendelse af 2) og 3) er en forudsætning for bedømmelsen.

Bedømmelsesform A: 7-trins-skalaen.
Eksamenssprog A: Dansk eller engelsk (eller et andet af studienævnet godkendt eksamenssprog).
Censur A: Intern.
Omfang A: Porteføljens samlede omfang må maksimalt være 30 normalsider inkl. arbejdsbibliografien. Ved prøver aflagt af flere studerende i fællesskab må opgavens samlede omfang højst udgøre 20 normalsider pr. deltager. Fristen for aflevering angives i fagets eksamensplan.
Hjælpemidler A: Alle hjælpemidler er tilladt.
Gruppeprøvebestemmelser A: Prøven kan aflægges af indtil tre studerende i fællesskab. Hvis flere studerende skriver sammen, skal hver enkelt deltagers bidrag være en afrundet helhed, der er identificeret og kan bedømmes for sig.
Deltagernes fællesbidrag må ikke overstige 50 %.

Prøveform B: Bunden, skriftlig hjemmeopgave
Bunden, skriftligt hjemmeopgave, der med udgangspunkt i den stillede problemformulering besvares med tre skriftlige arbejder.

1) En forskningsoversigt på ca. 20 sider der belyser hvilke forståelser forskningslitteraturen har givet af problemstillingen og hvilke væsentlige kontekster denne litteratur har indskrevet den valgte problemformulering i samt b) reflekterer over hvordan mindst en relevant teorikreds kan kvalificere problemformuleringen

2) En procesplan (arbejdsdisposition og tidsplan) for en dyberegående behandling af problemformuleringen.

3) En tematisk grupperet arbejdsbibliografi til problemformuleringen.

Af disse tre delelementer er det kun 1), der bedømmes til eksamen, men en forudgående godkendelse af 2) og 3) er en forudsætning for bedømmelsen. Disse to delelementer skal derfor afleveres til en i eksamensplanen fast frist forud for eksamen.
Bedømmelsesform B: 7-trins-skalaen.
Eksamenssprog B: Dansk eller engelsk (eller et andet af studienævnet godkendt eksamenssprog).
Censur B: Intern.
Omfang B: Der gives 14 kalenderdage til opgavens besvarelse: Besvarelsens omfang må maksimalt være 30 normalsider inkl. arbejdsbibliografien. Ved prøver aflagt af flere studerende i fællesskab må opgavens samlede omfang højst udgøre 20 normalsider pr. deltager.
Hjælpemidler B: Alle hjælpemidler er tilladt.
Gruppeprøvebestemmelser B: Prøven kan aflægges af indtil tre studerende i fællesskab. Hvis flere studerende skriver sammen, skal hver enkelt deltagers bidrag være en afrundet helhed, der er identificeret og kan bedømmes for sig.
Deltagernes fællesbidrag må ikke overstige 50 %.

Se i øvrigt studieordningen: studieordningen.
Kursus hjemmeside:
Kursus hjemmeside: Når man har fået bekræftet sin tilmelding i Selvbetjeningen på KUnet knyttes man automatisk til kursusrummet i Absalon op til semesterstart. Log på via KUnet med KU-brugernavn og Password. Hvis man ved semesterstart ikke er knyttet til kursusrummet i Absalon, skal henvendelse ske til Christian Thorup Lund, e-mail: chrislund@hum.ku.dk, med oplysning om: navn, KU-brugernavn, CPR-nr. og fagelement.
Hvis undervisningstilmeldingen foretages i eftertilmeldingsperioden går der tre hverdage før tilknytningen i kursusrummet i Absalon er på plads.
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 26/6-2012



Københavns Universitet