uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Sproglige og kommunikative vanskeligheder hos børn med autismespektrumforstyrrelser


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2012 Hum
Årsværk: 7,5 ECTS
Undervisere: Cecilia Brynskov
Skema- oplysninger: Undervisningen fordeles over 4 gange på torsdage 10-17 i uge 37, 41, 44 og 47
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum
Første undervisningsgang: OBS! Første undervisningsgang er flyttet fra uge 38 til uge 37
Indhold: Gruppen af børn med autismespektrumforstyrrelser (ASF) spænder fra børn uden verbalt sprog til børn med særdeles velfungerende sprog. Pragmatiske vanskeligheder optræder hos alle, men mange har desuden semantiske, grammatiske og fonologiske vanskeligheder. Effektforskningen viser, at de mest markante resultater af autismebehandling kan opnås inden for det sproglige område. I fx USA henvises børn med ASF derfor ofte til talepædagog. I Danmark har vi imidlertid ikke tradition for talepædagogisk behandling til børn med ASF, men det er der god grund til at lave om på. Formålet med kurset er, at deltagerne opnår indgående kendskab til de sproglige og kommunikative vanskeligheder, der optræder hos børn med ASF, samt til de former for intervention, der er relevante i behandlingen af dem. Dette vil ske gennem læsning af (engelsksprogede) artikler og analyser af (danske) cases.
Litteratur: Som forsmag på indholdet kan følgende artikeler læses:
Brynskov, C. (2010). Sprog hos børn med autisme. LOGOS: Audiologopædisk Tidsskrift, 59, 21-23.
Paul, R. (2008). Interventions to improve communication in autism. Child and adolescent psychiatric clinics of North America, 17(4), 835-856.
Eksamensform: Fri skriftlig hjmmeopgave (bestået/ikke bestået)
Kursus hjemmeside:
Sidst redigeret: 30/5-2012



Københavns Universitet