uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Sprog og socialisation hos unge og børn


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2012 Hum
Årsværk: 15 ECTS
Undervisere: Martha Sif Karrebæk og Lian Malai
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum
Indhold: Kurset behandler sprog, som det bruges af børn og unge i Danmark i dag. Udgangspunktet er det syn, at sprog først og fremmest er et socialt fænomen. Det er det middel, hvormed vi som mennesker opfatter, erkender og ændrer verden, og det sker især gennem vores brug af sprog i interaktion med andre mennesker. Vi bruger sprog rationelt, dvs. med hensigt, og det afspejler sig i de måder, vi gør det på - og i, hvilke forestillinger om, holdninger til og normer for sprogbrug vi sidder inde med. Kurset indeholder en teoretisk del, hvor vi beskæftiger os med grundlæggende sociolingvistiske problemstillinger, metoder og synsvinkler. Herunder vil vi arbejde med sproglig socialisering, som den finder sted i institutioner - og som den finder sted gensidigt mellem børn og unge. Vi vil også komme ind på sammenhænge mellem sprog og identitet, sprog, ideologi og magt, sprog og køn, sprogtilegnelse og socialisering. Desuden indeholder kurset en empirisk del, hvor vi arbejder med sprogbrug indsamlet blandt børn og unge i Danmark, herunder talesprog, skriftsprog og de mellemting, som har udviklet sig gennem nye medier som fx mobiltelefoner og facebook.
Litteratur: Litteraturen omfatter bl.a.: Richard Hudson: Sociolinguistics, 2.udg. 1996. Cambridge University Press. Martha Karrebæk (red.): Tosprogede børn i det danske samfund. 2007. Hans Reitzels Forlag. J. N. Jørgensen & Pia Quist: Unges Sprog. 2008. Hans Reitzels Forlag. Kompendium
Kursus hjemmeside:
Sidst redigeret: 4/8-2012



Københavns Universitet