|
Udgave: |
Jura Kandidatuddannelsen 2012/2013 |
Punkter: |
10 ECTS = 1/6 årsværk |
Skemagruppe: |
C2 |
Semester: |
Forår 2013 |
|
|
Uddannelsesdel: |
Kandidat niveau |
Kontaktpersoner: |
Fagansvarlig: Caroline Heide-Jørgensen.
|
Andre undervisere: |
Professor, dr.jur., Caroline Heide-Jørgensen og Kursuslektor, advokat, LLM, Johan Løje
|
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Jurdiske Fakultet (kandidat) Jura Kandidatuddannelsen 2012/2013 |
Undervisnings- periode: |
Hver onsdag 15-17 og mandag 15-17 ulige uger
1.undervisningsdag: Onsdag d. 6. februar 2013
|
Formål: |
Kurset er et specialiseringskursus, som bygger videre på den markedsføringsretlige viden, der er opnået på kurset Konkurrence- og Markedsføringsret.
Hensigten med kurset er at udbygge deltagernes kendskab til den praktiske Markedsføringsret, og det er en betingelse for at følge kurset, at man har fulgt kurset i Konkurrence- og Markedsføringsret.
Kurset vil være problemorienteret, og der vil blive anvendt en tværgående metode, hvor de forskellige problemkredse vil blive belyst ikke blot via reglerne i Markedsføringsloven men også via andre regler, det være sig markedsføringsretlig specialregulering, grundretlige regler om kommerciel ytringsfrihed, EU-regler og i et vist begrænset omfang de immaterialretlige regler for moduler, hvor dette er relevant.
|
Indhold: |
Kurset gennemgår forskellige emner:
1. Almene forhold: Markedsføringsrettens kilder og sanktionssystemet, det internationale og EU-retlige aspekt – grundrettighedsaspektet.
2. Beskyttelsens genstand.
Personlighedsbeskyttelse – ret til eget billede.
Reklamer.
i. De grundlæggende markedsføringsretlige regler om vildledende og sammenlignende reklame. Snyltende og misrekommanderende reklame. Beskyttelsen af almene samfundshensyn.
ii. TV-reklame, reklame for særlige produkter/erhverv, reklame rettet mod særlige grupper som børn.
iii. Særligt om reklamemediet – direct marketing, markedsføring på internettet og outdoor, e-handel.
Varer – produktefterligning.
Kendetegn.
Grænserne for Markedsføringslovens § 1.
3. Ansvarssubjekter og håndhævelse. EU-retlige og internationale aspekter.
Ansvarssubjekter.
Markedsføring over grænserne – Lovvalg, retshåndhævelse, senderlandsprincippet.
Det indre marked – markedsføring som handelshindring – parallelimport og reklame-restriktioner som handelshindring. Kommissionens harmoniseringsbestræbelser – en fælleseuropæisk Markedsføringsret.
|
Faglige forudsætninger: |
Det er en forudsætning for at deltage i kurset, at man har bestået kursusfaget Konkurrence- og Markedsføringsret
|
Eksamensform: |
Mundtlig eksamen på baggrund af synopsis, 20 minutter |
Eksamen: |
10. - 14. juni 2013 (vejl. periode)
|
Kursus hjemmeside: |
 |
Bemærkninger: |
Kurset kan ikke tages af studerende, som har deltaget i kurset European Consumer Law |
Pensum: |
Materialesamling bestående af danske og udenlandske artikler, boguddrag og lign., og en doms- og regelsamling.
Pensum omfatter cirka 500 sider.
|
Sidst redigeret: |
30/3-2012 |