SKC-Emnekursus: Den snurrige formidling og metode hos Wittgenstein og Kierkegaard


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Teologi 2011/2012
ECTS points: 15 ECTS
Punkter: 15 ECTS

Semester:

Forår 2012
Institutter: Søren Kierkegaard Forskningscenter (SKC)
Studieordning: 2005-ordningen
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Stine Zink Kaasgaard, szk@sk.ku.dk
Skema- oplysninger: Tirsdage kl. 10-12, Vær 319
Første undervisningsdag: Tirsdag den 7. februar 2012
Indhold: Den snurrige formidling og metode hos Wittgenstein og Kierkegaard
(The difficulty of communication and method in Wittgenstein and Kierkegaard)

Kursusbeskrivelse: I dette seminar vil vi undersøge de udfordringer angående formidling og metode, som kommer til udtryk hos Wittgenstein og Kierkegaard. Umiddelbart kan de to tænkere forekomme at have meget lidt tilfælles – både hvad angår de traditioner de hver især ofte antages at tilhøre, hhv. den fortrinsvis angelsaksiske sprogfilosofiske tradition for Wittgensteins vedkommende og den eksitentielle-teologiske på Kierkegaards side (i begge tilfælde naturligvis sat på spidsen og karikeret) og hvad angår indhold og interesseområde af selve det skrevne materiale, vi er blevet ladt tilbage med. Ikke desto mindre er der gennem tiderne blevet skrevet en del om dem begge under samme titel. Man ved, at Wittgenstein læste og var betaget af Kierkegaard og man kan høre en genklang af Kierkegaard i nogle af Wittgensteins bemærkninger (der findes endog direkte henvisninger til Kierkegaard, særligt i samlingen af aforismer, der er kendt som 'Kultur og Værdi'). Det, vi vil sætte sejl for at undersøge er imidlertid primært tilgangen til det skrevne materiale og dermed til læseren. Hos både Wittgenstein og Kierkegaard finder vi en klar opgivelse af projektet om menneskets guddommelige perspektiv, men problemet er efterfølgende, hvorledes kan vi så gribe situationen an, hvis vi alligevel ønsker at sige noget (om vort sprog, om vor eksistens)? For begge tænkere gælder det, at de formidler deres tanker på en måde, som unddrager sig en gængs forestilling om metode. Med udgangspunkt i et udvalg af Wittgensteins senere skrifter samt Kierkegaards "Afsluttende uvidenskabelig Efterskrift" vil vi udforske i første omgang, hvad ambitionen om ikke at stille læseren direkte resultater i hænde kan have for sig; og dernæst hvilke mulige implikationer dette kan have for vores måde at kunne kommunikere på.

Det er håbet, at en sådan diskussion af formidling og metode tillige vil kunne hjælpe med at klargøre, hvad det vil sige at gøre sig tanker angående tilgang og metode - også i ens egne arbejder.

Deltagelse i seminaret kræver ikke noget forudgående kendskab til hverken Wittgenstein eller Kierkegaard.

The course can be taught in English if there should be an interest in that.

Kursus hjemmeside:
Sidst redigeret: 5/12-2011



Københavns Universitet