Rytmisk musikledelse, hold 3


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2011 Hum

Semester:

3. semester
Undervisere: Mads Pagsberg, Niels Græsholm, Henrik Raabo
Skema- oplysninger: Onsdag 9-11, lok. 209
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2011 Hum
Indhold: Undervisningen fordeler sig på 4 forskellige emneområder, ligeligt fordelt over 8 undervisningsgange af 2 timer. Mht. emnerne har 3 undervisere (NIGR HERA, MAAG) fordelt emnerne, så de dækker over områder der ikke tidligere er berørt i ML undervisningen:

7. og 14. sep. kl. 9-11 HERA:

”Videregående musikledelse”

Præmis:

  • Musikerne kan spille godt på deres instrument og læse noder, formskema mm.
  • Musikerne kan deres noder, når vi starter. Hvis man skal i gang med at vise greb, voicings, grundlæggende teknikker mm., er vi tilbage i ”basal musikledelse”.
  • Du gør en forskel. Hvis musikerne alene med deres noder kan nå samme eller et højere niveau, end det du slutter med, er din tilstedeværelse som musikleder ligegyldig.
Mål:
  • Som i al anden musikledelse: flytte musikerne fra et niveau til et højere niveau.
  • At få et godt forløb hvor alle musikere føler at de bliver flyttet/hjulpet/instrueret.
  • At der bliver spillet meget.
21. kl. 9-11 og 29. kl. 17-19 MAAG

”Arbejde med blæsere”

29. okt. Vil de studerende arbejde med instituttets bigband.

Præmis:
  • Musikerne kan spille godt på deres instrument og læse noder, formskema mm.
  • Musikerne kan deres noder, når vi starter.
  • Du gør en forskel. Hvis musikerne alene med deres noder kan nå samme eller et højere niveau, end det du slutter med, er din tilstedeværelse som musikleder ligegyldig.
  • Især fokus på blæserinstruktion og arrangement for blæsere.
  • Som i al anden musikledelse: flytte musikerne fra et niveau til et højere niveau.
  • At få et godt forløb hvor alle musikere føler at de bliver flyttet/hjulpet/instrueret.
  • At give musikerne en oplevelse af synergi.
Ensemble: 4-7 blæsere fra bas instrumenter til sopraninstrumenter, lille rytmegruppe og sangere. Genre: Jazz, funk, pop. 6. og 13. okt. kl. 9-11 NIGR:

” Rytmisk, harmonisk og melodisk bevidsthed, vokal improvisation (kollektivt og individuelt)”
  • Som i al anden musikledelse: flytte musikerne fra et niveau til et højere niveau.
  • At få et godt forløb hvor alle musikere føler at de bliver flyttet/hjulpet/instrueret.
  • At give musikerne en oplevelse af synergi.
  • At give musikerne en oplevelse af at arbejde kreativt og skabende.
9. og 16. nov. kl. 9-11 NIGR:

” Kor og instrumenter/rytmegruppe”

Mål:
  • Som i al anden musikledelse: flytte musikerne fra et niveau til et højere niveau.
  • At få et godt forløb hvor alle musikere føler at de bliver flyttet/hjulpet/instrueret.
  • At give sangere og musikere en oplevelse af synergi.
Arrangement: Rytmiske korarrangementer med rytmegruppe. Ensemble: Lille rytmegruppe, kor.
Litteratur: ”Rytmisk musikledelse – Metoder og værktøjer” af Henrik Raabo og Mads Pagsberg. ”Bigbandarrangementsbogen” af Mads Pagsberg.
Faglige forudsætninger: Holdet er beregnet til studerende, der læser på 3. semester (gym.rettet profil)
Eksamensform: Praktiske discipliner III, fagelement 47950450-01. Kandidaterne opgiver lige mange af satser til hvert område. De studerende bliver ved lodtrækning fordelt på de 4 emneområder. Man vil komme til eksamen hos den underviser der har undervist i det område man kommer op i.
Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: 8 uger á 2 timer. *NB! De studerende, skal selv sørge for et kor på 25-30 personer til de sidste to undervisningsgange.
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 8/8-2011



Københavns Universitet