Indhold: |
Kurset undersøger en række musikalske og lydkunstneriske værker og praksisformer fra sidste halvdel af det 20. århundrede, der har det til fælles, at de enten unddrager sig traditionel musikalsk node-til-node analyse eller at denne bliver utilstrækkelig og/eller overflødig i mødet med værkerne. Centrale problematikker i denne anti-notationens tradition er begreber som grafisk partitur, elektroakustisk musik, performance/performativitet, aleatorik/determination, musique concrete, tid/rum, støj, lydinstallation, lytning m.m.
Kursets genstandsfelt er både tværæstetisk og tværfagligt orienteret og inddrager andre analyseværktøjer og -traditioner end de i strikt forstand musikvidenskabelige ligesom det i høj grad perspektiverer og kontekstualiserer analyserne teknisk, æstetisk og historisk. Formålet er derigennem at udvikle og diskutere terminologier, hvormed vi kan beskrive, visualisere og fastholde disse anti-noterede, flygtige og kontingente værker fra avantgardetraditionen. Vi forsøger med andre ord at bedrive værknær analyse på et materiale, der yder traditionelle analyseformer modstand. Derfor må vi samtidig spørge til betingelserne for, formålet med og relevansen af vores analytiske virksomhed. |