Indhold: |
Den europæiske romantik er alt andet end homogen og gør det nødvendigt at spørge til, hvad ‘det romantiske’ indenfor billedkunsten egentlig er. En stil? Knapt. En særlig emnekreds? Måske. En reflektion over fremstillingens/repræsentationens grænser? Et søgen efter ny mening i en tid, hvor tidligere selvfølgeligheder og trygge forklaringer går i skred. på Med udgangspunkt i en række samtidige og nutidige bud herpå vil kurset dykke dybere ned i eksempler fra henholdsvis den nord- og sydeuropæiske romantik. Der vil især blive lagt vægt på forholdet mellem romantik og modernitet, romantik og antropologier, herunder tidens anerkendelsesteori, forholdet mellem forestilllingen om billeder (i bredeste forstand) og erkendelsesteori og romantikkens politiske afsæt og aktuelle (etiske). Tesen om ‘kunstens endeligt’ (Hegel) og tidens reflektion over forholdet mellem maleri og musik vil også blive inddraget. I forhold til diskussionen af ‘det romantiske’ vil forholdet til traditionen under overskriften usamtidigheder stå centralt. Her vil særligt forholdet til Tizian, Correggio og Carravaggio stå centralt.
1. (uge 40) Romantik, billedernes tekster, politisk ramme, aktualitet, center og periferi. Romantikkritik (især Hegel og Kierkegaard).
2. (uge 41) Danmark - neoklassicistisk romantik, nationalromantik og international? romantik: Eckersberg, Lundbye, Elisabeth Jerichau Baumann, Lucie Ingemann
3. (uge 42) Tyskland - Undergang og udfrielse: Nazarenerne, Chodowiecky, Friedrich, Schinkel
4. (uge 45) Frankrig - temaer, ‘stil’, det fremmede/andet: Delacroix, Gericault
5. (uge 46) Spanien - rationalitet, irrationalitet og oprør: Goya
6. (uge 47) England – natur og kultur: landskabet: Constable, Turner
7. (uge 48) Skitse, værk, omrids. Den følende farve og tænkende streg.
8. (uge 49) Fremstillingsproblematikken: Ironi, allegori, synekdoke
Metodediskussioner i forhold til forskellige kultur- og videnskabsteoretiske rammer og kunstteoretiske og kunstfilosofiske positioner vil løbende blive inddraget.
|
Litteratur: |
Litteratur: Michelle Facos: An Introduction to Nineteenth Century Art, Routledge:Indiana, 2011(fås i studenterbogladen). Rüdiger Safranski: Romanticism. A German Affair, Carl Hanser Verlag:Münich, 2007 (fås i studenterbogladen). Patricia G. Berman: In another Light: Danish Painting in the Nineteenth Century, 2007 (fås i studenterbogladen), Wilhelm Heinrich Wackenroder: Herzenergiessungen eines kunstliebender Klosterbruders, seneste udgave (fås i studenterbogladen). Litteratur i øvrigt og litteraturhenvisninger, jvf. kursusrummet i Absalon. |