Indhold: |
Womex - World Music Expo - salgsmesse for folke- og verdensmusik gæster København i 2009, 2010 og 2011
I oktober 2009 løb den første af i alt tre internationale salgsmesser for folke- og verdensmusik af stablen i Bella Center i København. Womex trak store dele af branchen til byen og et meget stort antal musikere, arrangører, producere, og pladeselskaber, samt medier og presse var stærkt til stede.
En stor del af de præsentationskoncerter, der bliver betegnet som Showcases, blev præsenteret i Koncerthuset i DR-byen, der igennem 4 dage og aftener lagde scener til op mod femten forskellige koncerter med et meget varieret musikalsk udtryk. Programmet bød desuden på interviews, præsentationer, møder, workshops og konferencer om verdens-og folkemusik samt en række uafhængige koncerter med folkelig og oplysende appel som optakt til selve begivenheden. Selve Womex styres fra sekretariatet i Berlin, mens det danske værtskab styres af Copenhagen Jazz Festival, Danish Centre for Cultural Development (CKU), Global, Roskilde festival, World Music Denmark og Wonderful Copenhagen.
Messen foregår i Forum på Frederiksberg, mens showcase-delen stadig foregår i DRbyens store Koncerthus.
Dette efterårs kursus er det tredje – og sidste - i rækken, men selvom anledningen er den samme, vil der ikke være tale om en gentagelse. Tværtimod vil nye perspektiver – bl.a. på baggrund af erfaringer fra tidligere års begivenheder – danne fokus på kursets undervisning. Dette gælder navnlig de teoretiske tilgange til begivenheden. På det praktiske plan er der etableret ganske tætte samarbejdsrelationer med de danske arrangører og foreninger, og kurset vil være opsøgende i forhold til de berørte miljøer. Der vil være ’virksomhedsbesøg’ og møder udenfor Klerkegade undervejs og gennem frivilligordninger vil deltagende studerende kunne opnå gratis adgang til messe og koncerter.
Det betyder at kurset vil være målrettet på de emner og begivenheder som aktuelt sker, og dette vil inddrage de deltagende studerende i at strukturere forløbet - i med og modspil med udviklingen af begivenheden.
Men kurset skal også afdække, diskutere og stille kritiske spørgsmål til de videnskabelige og teoretiske perspektiver i en sådan begivenhed og diskussionerne skal i snæver sammenhæng med deltagelse i arrangementet danne empirisk baggrund for de studerendes arbejde.
Musiketnologi og musikantropologiske vinkler er selvskrevne i et sådant arbejde, men også teoridannelse fra andre dele af musikvidenskaben og kulturstudier generelt er omfattet af kursets ramme.
Da arbejdet vil kunne indebære en stor grad af feltarbejde og træning i metoder omkring tilstedeværelse i musikmiljøer og på grund af emnets karakter vil kurset samarbejde med bachelorprojektkurset om Musikalsk Antropologi som læses af Tore Tvarnø Lind.
|