PT-Specialisering: Hvorfor holder vi gudstjeneste? Modeller for en teologisk teori om gudstjenesten


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Teologi 2012/2013
Punkter: 15 ECTS

Semester:

Efterår 2012
Institutter: Afdeling for Systematisk Teologi
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Bent Flemming Nielsen, bfn@teol.ku.dk
Skema- oplysninger: Tirsdage kl. 15-17, Aud 8
Første undervisningsdag er tirsdag den 4. september 2012
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Teologiske Studium Teologi 2012/2013
Indhold: Hvorfor holder vi gudstjeneste? Modeller for en teologisk teori om gudstjenesten
(The Meaning of Christian Worship. Models for a Liturgical Theology)

Med udgangspunkt i Jones, Wainwright (et. al.) The Study of Liturgy. Revised Edition. Oxford University Press 1992 (og senere) vil kurset gennemgå en række af liturgikkens grundlægende problemstillinger, bl.a. teologi og ritual, træk fra liturgiens historie, handling og mening, nadver, kirkeår. Undervejs vil læsningen blive suppleret med gennemgange af klassiske tekster fra oldkirke, middelalder, reformation og nyere tid. Kurset søger at indkredse gudstjenestens kultiske aktivitet som en ordnet og strategisk iscenesat overskudshandling, der overbyder ordinære handlingers mål og intentioner, hvilket paradoksalt nok udmønter sig i erfaringer af dyb meningsfylde hos de involverede deltagere. Et ganske særligt problem rejser sig vedrørende fortolkningen af reformationstidens gudstjenesteordninger, som har præget dansk liturgisk historie dybt. Den reformatoriske forståelse af gudstjenesten som kommunikation og forkyndelse ’løser’ på den ene side en række traditionelle problemstillinger, som knytter sig til gudstjenesten. Men samtidig rejser den nogle nye, som især kommer til syne i en tid som den nuværende, hvor tilliden til sproget og ordets magt er sat under pres af en uoverskuelig, labil og hastig informationsstrøm. Hvilken mening giver gudstjenesten i denne situation?
Kursus hjemmeside:
Sidst redigeret: 6/7-2012



Københavns Universitet