|
Udgave: |
Efterår 2011 Hum |
Årsværk: |
15 ECTS |
Institutter: |
Nordiske studier og sprogvidenskab |
Undervisere: |
Marianne Stidsen |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2011 Hum |
Første undervisningsgang: |
uge 36 |
Formål: |
Hensigten med dette kursus er at supplere den efterhånden veludviklede formelle analyse af opbrudslitteraturen med en tematisk, fortolkende dimension, der kan give indblik i, hvad det er for sociale og psykologiske erfaringer, der tages op til behandling, og i hvorledes de nye æstetiske former er med til at gestalte og performativt fremkalde en ny forståelse af såvel menneske som samfund. Hovedfokus vil ligge på den nye forståelse af identitet, som findes i periodens litteratur, og som forfatteren Hans-Jørgen Nielsen benævnte ’attituderelativisme’. Derudover er formålet at vise, hvordan den nye attituderelativistiske identitetsforståelse slår igennem inden for et bredt spektrum af æstetiske strømninger, fra konkretismen og systemdigtningen over nyrealismen til neoavantgardismen/den tidlige postmodernisme. Ud over essays af Hans-Jørgen Nielsen skal vi på kurset læse skønlitterære tekster af bl.a. Jørgen Leth, Kirsten Thorup, Henrik Stangerup, Anders Bodelsen, Charlotte Strandgaard, Per Højholt og Inger Christensen. Desuden skal vi læse såvel æstetik-teoretiske tekster om 60’er-litteraturens formelle nydannelser som identitetsteoretiske tekster, især af socialkonstruktivistisk tilsnit (Berne, Foucault, Gergen m.fl.). |
Indhold: |
Det seneste årti har der i forskningen og litteraturkritikken været øget fokus på 1960’ernes eksperimenterende opbrudslitteratur. Ikke mindst fordi den foregriber mange af de tendenser, vi har set i 1990’ernes og 00’ernes litteratur, fx nedbrydningen af skellet mellem finkultur og mainstream- eller popkultur, nedbrydningen af skellet mellem fiktion og dokumentarisme, opløsningen af værkbegrebet, demonteringen af kunstnermyten osv. Markante teoretiske udspil i den forbindelse har været Koldingskolens kritiske undersøgelse af den danske modernismekonstruktion og Tania Ørums arbejde med de eksperimenterende 60’ere. Imidlertid har der mest været interesse for de formelle nydannelser i perioden og knap så meget for de problemer af eksistentiel og samfundsmæssig karakter, som denne litteratur sætter under debat. Ligeledes har begrebet ’opbrudslitteratur’ været snævret ind til primært at gælde den eksperimenterende avantgardelitteratur, mens en strømning som nyrealismen, der også er med til at tegne opbruddet herhjemme, i det store og hele er blevet ignoreret. |
Litteratur: |
Der vil blive udfærdiget et kompendium i forbindelse med kurset med en del af de teoretiske og fiktive tekster. Resten af teksterne skal deltagerne selv anskaffe eller låne. |
Kursus hjemmeside: |
 |
Bemærkninger: |
Litterær profil |
Sidst redigeret: |
17/8-2011 |