uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Novellen på dansk: teori, analyse, genrehistorie


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2011 Hum
Årsværk: 15 ECTS

Semester:

E11
Institutter: Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Undervisere: Erik Skyum-Nielsen
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2011 Hum
Første undervisningsgang: Uge 36
Indhold: Kurset tilbyder en så grundig indføring i novellen som genre, som man kan nå på et enkelt semester. Novellen skal undersøges og beskrives ud fra tre indfaldsvinkler: 1) en genreteoretisk, 2) en tekstanalytisk og 3) en historisk. Kurset henvender sig til alle interesserede, men især til dem, der tænker på at skrive litterært BA-projekt (og senere måske speciale), og dem, der ikke er fremmede for tanken om engang at undervise i deres fag. Hvad teorien angår, vil vi opridse den danske novelleteoretiske diskussion, der indledtes med Søren Baggesens bog Den Blicherske Novelle (1965) og blev videreført af Jørgen Dines Johansen, Aage Henriksen, Thomas Bredsdorff, Lars Arild og Marie Lund Klujeff m.fl. I tekstanalyserne skal vi afprøve en række egnede modeller og metoder, men først og fremmest prøve teorierne af mod praksis. Og på det litteraturhistoriske plan skal kurset give deltagerne et overblik på genrens udvikling lige fra Blichers Landsbydegn til f.eks. Helle Helle og Naja Marie Aidt. Til kursets begyndelse vil der foreligge et teorikompendium og en antologi med repræsentative tekster af de vigtigste danske novellister gennem tiden, dvs. Steen Steensen Blicher, Christian Winther, Meïr Aron Goldschmidt, J.P. Jacobsen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Karen Blixen, H.C. Branner, Martin A. Hansen, Villy Sørensen, Klaus Rifbjerg, Peter Seeberg, Anders Bodelsen, Knud Sørensen, Jens Smærup Sørensen, Per Højholt, Henrik Bjelke, Helle Helle, Peter Adolphsen, Hans Otto Jørgensen, Thøger Jensen, Jan Sonnergaard, Pia Juul, Katrine Marie Guldager og Naja Marie Aidt. Valget af tekster til oplæg og særlig grundig diskussion på holdet vil dog i høj grad afhænge af de studerendes ønsker og interesser. Kurset indledes dels med en indføring i novellens teori og en præsentation af eksempler, der på det verdenslitterære plan har været traditionsdannende, dvs. bl.a. Boccaccio, Maupassant, Tjekhov, Hemingway, Kafka, Joyce og Borges. Undervejs vil der tillige bliver givet en indføring i nyere teori om ’genericitet’ i bred forstand frem for ’genre’ i snæver forstand.
Eksamensform: Den studerende vælger mellem: A. Fri mundtlig dialog med synopsis (30 minutter) B. Fri skriftlig hjemmeopgave under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse. Studerende, der ikke opfylder kravet om aktiv undervisningsdeltagelse, skal aflevere en studierapport på 4-6 normalsider. Censurform: Intern censur. Bedømmelsesform: 7-trins-skalaen.
Kursus hjemmeside:
Sidst redigeret: 14/5-2011



Københavns Universitet