|
Udgave: |
Efterår 2011 Hum |
Institutter: |
Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, afd. for Moderne Kultur |
Undervisere: |
Jørgen Blom |
Skema- oplysninger: |
NB: Undervisningen er flyttet til lokale 21.0.47 |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2011 Hum |
Indhold: |
Film fra Mellemøsten har i hvert fald i de sidste par årtier gjort sig stærkt bemærket på internationale filmfestivaler i Vesten. Når det gælder Iran eksempelvis ofte med film, der ikke er faldet i de officielle myndigheders smag. De mere eller mindre direkte politiske budskaber har ikke været til at overse.
I lyset af den politiske forandringsproces, der i foråret 2011 ulmede i regionen sætter dette kursus fokus på filmkulturens stemme i den forbindelse.
Eksempelvis på Jafar Panahi, der med film som ”Cirklen” (2000) og ”Det blodrøde guld” (2003) har været med til at italesætte både kvindens position og sociale skel i Iran. Panahi blev i dec. 2010 fradømt retten til at lave film i Iran de næste 20 år.
Kurset vil forsøge at introducere film fra et repræsentativt udvalg af mellemøstlig kultur. Et omdrejningspunkt vil være de store europæiske filmfestivalers (Cannes, Berlin og Venedig) eksponering af film fra regionen op gennem 1990’erne og 2000’erne. Et andet omdrejningspunkt vil være en tilgang, hvor regionens filmkultur diskuteres i forhold til historisk-kulturelle forhold. Herunder kolonialisme/postkolonialisme. Samuel Maoz’ ”Lebanon” (Israel 2009 samt Youssef Chahines ”Destiny” (Ægypten 1997) er blandt de værker, kurset – ud over iranske Panahi - vil diskutere og analysere.
|
Litteratur: |
Kursusgrundbøger:
Joseph Gugler (red.), Film in the Middle East and North Africa –Creative Dissidence, University of Texas Press, 2011
Gönül Dönmez-Colin (red.), The Cinema of North Africa and the Middle East, Wallflower Press, 2007
|
Kursus hjemmeside: |
 |
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
19/9-2011 |