Teoretisk emne: Krydsninger: Tværkulturelle perspektiver på kunst og identitet


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2011 Hum

Semester:

1 semester
Institutter: Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, afd. for Moderne Kultur
Undervisere: Anne Ring Petersen
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2011 Hum
Undervisnings- form: 11 gange á 3 timer med undervisning en gang om ugen, to undervisningsgange samles dog i praksis på én dag i et heldagsseminar med workshop. Desuden indlægges 2 undervisningsfrie uger til forberedelse af problemformulering og synopsis. Kompendiet er trykt og kan købes i Studentercentret.
Indhold: Krydsninger: Tværkulturelle perspektiver på kunst og identitet I det 20. og 21. århundrede er et voksende antal mennesker brudt op fra deres hjem for at krydse statslige grænser og bosætte sig i et andet land. Således erklærede tidligere leder af FN, Kofi Annan, i starten af det 21. århundrede at vi befinder i "a new age of migration". Kurset har til formål at undersøge den stigende tilstedeværelse af migration og 'transkulturalitet' som dominerende temaer i kunsten og som teoretiske problemstilling i kunst- og kulturvidenskaben. Det vil også belyse, hvordan den mangedimensionelle mobilitet som kendetegner nutidens globaliserede verden, har påvirket og forandret kunstens udtryk og institutioner. Eksemplerne hentes primært fra billedkunstens område, suppleret og perspektiveret med udblik til film og litteratur. På det teoretiske niveau vil der blive fokuseret på en række problemstillinger og tekster, som har gyldighed for studiet af et bredere spektrum af kulturelle artefakter – i stikord: globalisering, migration, postkolonialisme, kulturel identitet, kulturel erindring, kulturel oversættelse, transkulturalitet, hybriditet, grænser, deterritorialisering og belonging. Kurset handler således om årsagerne til at de kunstneriske udtryksformer og deres rammebetingelser har ændret sig, men det prøver også at analysere og forstå, hvad der er på spil rent indholdsmæssigt og formelt i konkrete værker af kunstnere, forfattere og instruktører, der arbejder med tværkulturelle perspektiver. Som teoretisk emne lægger kurset vægt på arbejdet med kulturteoretiske problemstillinger og kulturanalyse – det sidste ved både at arbejde med eksemplariske kunst- og kulturanalytiske fagtekster og ved at afprøve nogle af kursets metodisk-teoretiske principper på udvalgte studieobjekter. Der indgår workshops om problemformulering og disposition/synopsis i kursusforløbet, idet tanken er at deltagerne skal arbejde på deres synopsis/eksamensopgave undervejs. Valget af værker/analyseobjekter vil derfor også i et vist omfang afhænge af deltagernes interesser. Det anbefales at vælge et materiale, der kan analyseres ud fra nogle af de begreber og forståelsesrammer, som introduceres i kursets faglitteratur.
Eksamensform: Teoretisk emne på KA i Moderne Kultur. Kurset giver mulighed for at sammensætte et pensum til den teoretiske synopsiseksamen, med valg af emner og problemstillinger fra perioden efter 2. Verdenskrig på basis af kursets grundlagsdiskussioner og læsepensum.
Kursus hjemmeside:
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 6/7-2011



Københavns Universitet