Indhold: |
Forløbet er struktureret i to spor: 1. DESIGNTEORI – DESIGNANALYSE Med udgangspunkt i en introduktion til designbegrebets kompleksitet og til designforskningen som interdisciplinært felt er undervisningen struktureret i en række temaer, hvor der blandt andet fokuseres på stadier og faglige matricer i den humanistiske og socialvidenskabelige designforskning (kunsthistorie, etnologi/antropologi, materielle kulturstudier, feminisme m.m.), på ”designhistorie versus designstudier”, på feltet smagsdannelse, livsstilsobjekter og social distinktion, på relationen design og branding, samt eksempelvis også på den procesorienterede designforståelse i brugercentreret/brugerdreven innovation. I dette forløb introduceres ligeledes til designorienteret systemteori og designforskning som videnskab for det artificielle. 2. GLOBAL DESIGNHISTORIE Med tilbageblik på de designmæssige konsekvenser af det 18. århundredes industrielle revolution og gennem repræsentative nedslag fokuserer indføringen i den globale designhistorie på epokale, nationale, teknologiske, organisatoriske og produktæstetiske tendenser, manifestationer og hovedlinier i designhistorien fra ca. 1850 og frem til nutiden. Blandt de centrale designhistoriske forhold, der behandles, er ligeledes design i skiftende konsummønstre og design i relation til rum- og arkitekturteori, bygningskunst og billedkunst. I tematiseringen af designhistorien som global pointeres de nye faglige intentioner i den internationale designforskning: designhistorieskrivningens fokus har især været på teknologisk moderne og masseproducerede produkter fra de industrialiserede, især vestlige lande, samt på disse landes dekorative kunsthåndværk og kunstindustri. Med en udvidelse af det geografiske spektrum til også materiale og visuelle artefakter fra andre kulturer åbnes for diskussion af andre ”designhistorier” fra Østen og tredjeverdenslande, for den studerendes indsigt i andre designforståelser – og samtidig for en tydeliggørelse af den moderne designtankes globale tilstedeværelse. Også fænomenet ’fair trade’ perspektiveres i denne sammenhæng. |