Indhold: |
På dette formidlingskursus vil vi i teori og praksis beskæftige os med at formidle kunst til en bredere, men specifikt defineret målgruppe. Det konkrete mål er at producere et formidlingsprodukt i samarbejde med Statens Museum for Kunst, men I vil også skulle prøve kræfter med genrer som fx katalogteksten, vægteksten og anmeldelsen. Vi vil læse baggrundstekster om udstillingens emne, tekster om formidling, og så skal vi diskutere jeres egne tekster i fællesskab. Den konkrete udstilling skal altså opfattes som en case, som vi bruger til generelt at skærpe jeres formidlingshåndværk og –bevidsthed og som afsæt for praktiske, eksemplariske øvelser. Men disse redskaber vil også kunne anvendes efterfølgende i formidlingen af andre kunstarter såsom litteratur.
Henri de Toulouse-Lautrec, 1864-1901, er verdensberømt for sine skildringer af især forlystelseslivet i bohèmekvarteret Montmartre i Paris. Udstillingen, der åbner midt i september og varer ind i 2012, vil rumme et bredt udsnit fortrinsvis af Toulouse-Lautrecs grafiske værker. Han udnyttede tidens massemedier, som f.eks. plakater, til hurtig spredning af informationer. Storbyens rum og dens iscenesættelse af køn og identitet bliver omdrejningspunktet. Med en nyskabende, visuel radikalitet inddrager Toulouse-Lautrecs skarpe voyeurblik betragteren i en vildtvoksende forlystelsesverden. Her skildres teatre, cirkus, bordeller, caféer og dansehaller – en verden, hvor storbyens aktører sætter begæret i spil uanset køn og klasse.
|