Indhold: |
Kurset skal gøre de studerende i stand til at træffe et kvalificeret valg mellem interventionsmetoder, når de møder et barn med dysfonologi eller en såkaldt ’late talker’ i eksempelvis PPR-regi.
Det vil indeholde en gennemgang af de mest gængse interventionsmetoder for dysfonologiske børn, internationalt set. Interventionsprincipper vil blive gennemgået, herunder artikulatoriske vanskeligheder, fonologiske vanskeligheder, ”Childhood Apraxia of Speech” (CAS) og interventionsstrategier for hvert af disse områder.
Udvælgelse af mållyde til interventionen og evidensbaseringen herfor vil være af central betydning, og dette vil indebære en gennemgang af de relativt mange tilgange der findes.
Endelig vil behandlingsmål og anvendelse af de forskellige interventionsmetoder blive belyst.
For ’late talkers’ vedkommende vil de mest gængse tidlige interventionsmetoder og deres evidensbasering blive præsenteret. Herunder vil der blive lagt vægt på at skærpe de studerendes evne til at foretage en vurdering af, om det enkelte barn har brug for en metode med fokus på den fonologiske eller den leksikalske udvikling.
|