uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Dysfonologi og intervention


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2011 Hum
Årsværk: 7,5 ECTS
Undervisere: Elisabeth Willadsen
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2011 Hum
Indhold: Kurset skal gøre de studerende i stand til at træffe et kvalificeret valg mellem interventionsmetoder, når de møder et barn med dysfonologi eller en såkaldt ’late talker’ i eksempelvis PPR-regi. Det vil indeholde en gennemgang af de mest gængse interventionsmetoder for dysfonologiske børn, internationalt set. Interventionsprincipper vil blive gennemgået, herunder artikulatoriske vanskeligheder, fonologiske vanskeligheder, ”Childhood Apraxia of Speech” (CAS) og interventionsstrategier for hvert af disse områder. Udvælgelse af mållyde til interventionen og evidensbaseringen herfor vil være af central betydning, og dette vil indebære en gennemgang af de relativt mange tilgange der findes. Endelig vil behandlingsmål og anvendelse af de forskellige interventionsmetoder blive belyst. For ’late talkers’ vedkommende vil de mest gængse tidlige interventionsmetoder og deres evidensbasering blive præsenteret. Herunder vil der blive lagt vægt på at skærpe de studerendes evne til at foretage en vurdering af, om det enkelte barn har brug for en metode med fokus på den fonologiske eller den leksikalske udvikling.
Kursus hjemmeside:
Sidst redigeret: 17/8-2011



Københavns Universitet