Indhold: |
Eskatologi: Frelsesuniversalisme og/eller dobbelt udgang?
(Eschatology: Universalism and/or double outcome)
Eskatologien – læren om død og opstandelse, dom, himmel og helvede – har længe været emner, som fagteologer har holdt sig tilbage fra at beskæftige sig med. For hvem kan overhovedet vide noget om ”de sidste ting”? Mange foretrækker derfor at lade troens symboler om det evige liv blive stående i al deres poetiske flertydighed.
Ikke desto har man i teologiens historie og helt frem til i dag kunnet tænke både sammenhængende og erfaringsnært også om det kristne håb. Kursets metode vil være både historisk og typologisk. Historisk vil klassiske positioner blive læst gennem primærtekster. Samtidig vil de forskellige typer af teologiske positioner blive analyseret, sammenlignet og underlagt en kritisk drøftelse igennem en diskussion af styrker og svagheder ved de forskellige løsningsforsøg. De tre hovedpositioner, der vil blive analyseret og diskuteret er:
* Læren om den dobbelte udgang (evig frelse eller evig fortabelse), som har været fremherskende i Vestkirken, ikke mindst siden Augustin.
* Frelsesuniversalismen eller apokatastasislæren, som har rødder i Østkirkens fædre (Origenes, Gregor af Nyssa) og som siden 1800-tallet på ny har fået mange fortalere.
* Annihilationslæren, som udlægger eskatologien således, at dommen går midt ned gennem et hvert menneske: Ethvert menneske skal transformeres; noget gammelt renses væk og noget nyt vokse frem.
Som grundbog anskaffes og læses Jürgen Moltmann: Das Kommen Gottes (1995) = The Coming of God (1996). Heri springes Del III par. 1-10 springes over. Her udover læses kap. 21-27 i The Oxford Handbook of Eschatology, der lægges ind på Absalon.
I øvrigt vil der blive læst klassiske tekster af Gregor af Nyssa, Augustin, Luther, Calvin, Wesley, Barth, P.G. Lindhart samt nyere teologer, der også så vidt muligt lægges ind på Absalon.
|