Indhold: |
Lukasevangeliet: Den Situerede krop. Bipersonernes evangelium
(Luke’s Gospel and the Situated Body. The Gospel of the Supportive Characters)
”Gå straks ud på byens gader og stræder og hent de fattige, vanføre, blinde og lamme herind.” (Lukas 14,21).
Lukaslitteraturen er beretningen om Helligåndens virke i historien, men evangeliet er også fortællingen om de kroppe af kød og blod, som denne ånd virker i eller påvirker. Lukasevangelisten lader ’det gode budskab’ manifestere sig i kroppe, der helbredes og geninkluderes i det sociale fællesskab – eller som forstødes og ekskluderes fra Guds rige. For at forstå, hvad der kommunikeres gennem de mange helbredelsesberetninger, er det nødvendigt at se på, hvordan man i antikken har opfattet forskellige sygdomme. Uddrag af det hippokratiske korpus vil derfor blive inddraget i eksegesen.
Når Lukasevangeliet læses med et særligt blik for den situerede krop, bliver det uomgængeligt at inddrage sociale kategorier som køn, etnicitet og økonomisk status i fortolkningen. Vi vil derfor se på, hvad nyere tendenser indenfor gender studies, dis/ability studies, slavery studies bidrager med til vor forståelse af Lukasevangeliets anliggende.
Endelig vil vi se på forskellige modeller for relationen mellem krops- og sygdomsopfattelsens mikrokosmos og så det makrokosmos, hvor religion har sin plads, og vi vil forsøge at indplacere Lukasevangeliet i disse modeller.
Traditionelt er Lukasevangeliet blevet set som det sociale evangelium – jf. befrielsesteologiens slogan ”Preference for the Poor,” der refererer til sletteprædikenens saligprisninger. De nye perspektiver på teksten betyder imidlertid, at denne forståelse må nuanceres.
Kurset tilstræber, at den studerende – ud over generel eksegetisk kompetence – mere specifikt får:
- Et overblik over Lukasevangeliets fortælling og teologi.
- Et indblik i den relevante socialhistorie bag teksten.
- Et indblik i nyere eksegetiske perspektiver.
- En klar forståelse af sin – og det valgte perspektivs – rolle i fortolkningen.
- Metodisk sikkerhed i at bevæge sig mellem fortolkningens niveauer bag, i og foran teksten.
Undervisningen vil veksle mellem en kursorisk tekstgennemgang, fælles læsning af relevant sekundærlitteratur samt tematiske diskussioner.
NT-kernefag - Lektionsplan 2012
|