Caribisk populærmusik i postkolonialt perspektiv


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2010 Hum

Semester:

3. semester
Undervisere: Johannes Skjeldbo
Skema- oplysninger: Fredag kl. 12-14, lok. 7
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2010 Hum
Indhold: Jamaicansk musikkultur har haft stor indflydelse på vestlig populærmusik på en lang række områder: Bob Marley lagde grunden til en hel genres succes, i hip-hopkulturens musikalske udtryk kan ses kraftig inspiration fra jamaicanske forbilleder, og dancehallstjerner fra Jamaica er i dag etablerede internationale superstars. På dette kursus vil vi undersøge nogle signifikante musikalske konsekvenser af mødet imellem caribiske og europæiske verdensopfattelser. Dette møde afstedkommer konflikter, som når Jamaicanske kunstnere i Danmark og England mødes med demonstrationer og krav om selvcensur på grund af deres hyppige udfald mod homoseksuelle. En situation, som har fællestræk med en måske mere velkendt debat om visse Gangsta-rapperes umiddelbart misogyne og voldelige tekstunivers. På kurset introduceres postkoloniale teoriers instrumenter til at analysere magtforhold konstitueret af nationaliteter, køn, racer og klasser, herunder civilisationers tendens til at opdele verden i center og periferi – os og det Andet.
Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: Kurset udbydes også som enkeltstående tilvalg
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 24/8-2010



Københavns Universitet