Indhold: |
Kurset har til hensigt at give den studerende kendskab til og træning i at anvende æstetiske metoder og problemstillinger i analysen af kunstværker/artefakter eller kulturprocesser, med særlig vægt på den hermeneutiske, den semiotiske og den perceptionsteoretiske tilgang til æstetikkens problemfelt. Forløbet tager afsæt i en refleksion over en række begrebsmæssige distinktioner, som er forudsat i afgrænsningen af de forskellige teoridannelser, som f.eks. objektivitet/subjektivitet, kvantitet/kvalitet, form/ekspression etc. Der reflekteres ligeledes over den æstetiske erfarings kognitive dimension i sammenligning med af bl.a. metafysiske, formalvidenskabelige og naturvidenskabelige erkendelsesformer samt over dens relation til andre kulturelle praksiser, herunder især religiøse og politiske fænomener. Undervisningen er baseret på tekstlæsning, diskussion og kritisk drøftelse af nogle af de fortolkningsstrategier, som udvikles inden for den moderne kunstværksontologi og hermeneutik efter Heidegger, perceptionsteoretiske problemstillinger efter Bergson, fænomenologien og gestaltpsykologien samt diverse analytiske positioner efter Wittgenstein.
|