|
Udgave: |
Efterår 2010 Hum |
Årsværk: |
15 ECTS |
Institutter: |
Nordiske Studier og Sprogvidenskab |
Undervisere: |
Anne Mette Hansen og Annette Lassen |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2010 Hum |
Undervisnings- form: |
Undervisningen omfatter 4 timer ugentlig i 1 semester. Der arbejdes med holdundervisning og aktiv medvirken af de studerende. Forelæsningsformen kan inddrages. |
Formål: |
Kompetencemål
Ved kursets afslutning har den studerende opnået
- færdighed i at læse og forstå middelalderlig og eftermiddelalderlig nordisk litteratur og indsigt i middelaldersprogenes grammatik
- indsigt i de nordiske sprogs udvikling og en forståelse af deres indbyrdes ligheder og forskelligheder i dag
- indsigt i middelalderlitteraturen og dens genrer
- grundlag for at vurdere oversættelser af ældre nordiske tekster, fx sagalitteraturen,
- de nødvendige forudsætninger for et videregående studium inden for den nordiske filologi |
Indhold: |
Studiet af de nordiske sprog i middelalderen tager udgangspunkt i det islandske middelaldersprog, også kaldet oldislandsk eller norrønt, med en grundig gennemgang af dets grammatik, og der læses en række tekster på islandsk, norsk, svensk og dansk, således at de vigtigste sproglige udviklingsstadier er repræsenteret. |
Litteratur: |
I tekstudvalget vil væsentlige genrer, som fx saga, krønike, legende, digtning, lovtekst, encyklopædi, være repræsenteret. Teksterne er overleveret i håndskrevne medier, og det vil derfor være nødvendigt at erhverve et vist kendskab til håndskrifter og deres overlevering og til, hvordan teksterne er gjort tilgængelige i moderne udgaver. Der arbejdes med at karakterisere teksternes sprogform, bl.a. med hensyn til ordforråd, orddannelse og betydningsudvikling, og det undersøges, hvorledes dansk, norsk og svensk har ændret sig fra det fællesnordiske kasus- og bøjningssprog. De læste tekster, suppleret med oversættelser, anskues i deres litterære, kulturelle og samfundsmæssige sammenhæng i nordisk såvel som europæisk perspektiv. Problemstillinger som mundtlig og skriftlig overlevering, folkekultur og elitekultur, samt brydning mellem hjemlig tradition og fremmed påvirkning kan også behandles. |
Eksamensform: |
Den studerende kan vælge mellem prøveformerne A, B og C. A: fri, mundtlig prøve med materiale B: bunden, skriftlig10-dages opgave C: fri, skriftlig hjemmeopgave |
Kursus hjemmeside: |
 |
Sidst redigeret: |
11/8-2010 |