Indhold: |
Med udgangspunkt i en introduktion til designkulturbegrebet og ’design’ i et udvidet betydningsfelt, kombinerer undervisningen to felter i forhold til nutidig designkultur:
1) globalt perspektiveret designhistorie, designteori og designanalyse inden for produktdesign, grafisk kommunikation, møbeldesign, mode og kunsthåndværk, alt med særlig vægt på perioden efter 1945 og vinklet i forhold til konsumptions- og smagshistorisk udvikling, designinstitutionelle forhold, teknologiske innovationer og kulturelle og samfundsmæssige kontekster: fra international modernisme og massekultur til nutidens design mellem bæredygtighed og oplevelsesøkonomi. I sammenhæng hermed introduceres til feltets museologiske dimension: design og kunstindustrimuseerne efter 1945, designudstillingernes typologi og ’fremtidens designmuseum’.
2) på baggrund af en introduktion til gennembruddet i efterkrigstiden af design promotion, designprofessionen og designmanagement og med udgangspunkt i den forandrede og fornyende situation, designprofessionen i dag agerer ud fra, tematiseres en række felter inden for dels designprocessen, dels inden for organisatoriske og kulturelle sider af designdimensionen i erhvervsvirksomheder m.m: teoridannelser om designrefleksion, semiotik i designprocessen, designrelateret proceshåndtering, Visuel identitet, branding og æstetisk ledelse m.m. Forløbet inkorporerer et besøg på en større designvirksomhed med aktiviteter, der spænder fra produktdesign til brugerdreven innovation.
|