uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Sprogteoretisk emne: Når sproget performer - NB: bemærk at uv-tidspunktet er flyttet


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2009 Hum

Semester:

1 semester
Institutter: Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Undervisere: Line Vikkelsøe Frederiksen
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2009 Hum
Første undervisningsgang: uge 38
Indhold: Undervisningen sigter mod at give den studerende kompetencer til at kunne reflektere metodisk og teoretisk over sproglige strukturer fra sætningens over tekstens til diskursens niveau samt at forholde sig bevidst konstruktivt til eget og andres skrift- og talesprog. Modulet har således et dobbelt fokus. Vi skal gennemgå centrale tekster i den performative sprog- og kulturteori og kritisk reflektere over, hvordan den performative tilgang kan anvendes til analyse af litterære tekster. Vi skal på den måde skærpe det analytiske blik for sprogets performativitet, dvs. dets karakter af betydningshandling på sætningens, diskursens og tekstens niveau. Dette hænger sammen med kursets andet fokus. Gennem øvelser og skriftlige småopgaver skal vi således blive bevidste om de sproglige strukturer og betydningshandlinger, som karakteriserer vores egne og andres tekster og den forankring og indvirkning, de måtte have på en større æstetisk, diskursiv og socio-kulturel kontekst.
Litteratur: Der vil blive udarbejdet et kompendium, der indeholder metodiske og teoretiske tekster af J.L. Austin, Roland Barthes, Jacques Derrida, Jonathan Culler, Judith Butler, Mieke Bal, Kristin M. Langellier m.fl. – Inden kursets start kan læses J.L. Austin: Ord der virker, Gyldendal 1998. Man er også velkommen til at konsultere min afhandling Mellem tekst og begivenhed. Selvbiografien som performativ strategi i nutidig litteratur, visuel kunst og performance, 2008, på følgende adresse, http://www.sdu.dk/~/media/9E8601861E534FBEB6F08A7111EF3EFC.ashx
Kursus hjemmeside:
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 28/8-2009



Københavns Universitet