uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Samtidslitterært emne: Antiamerikanisme i europæisk littteratur


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2009 Hum

Semester:

1 semester
Institutter: Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Undervisere: Jesper Gulddal
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2009 Hum
Første undervisningsgang: uge 36
Formål: Samtidslitterært emne KA Litteraturvidenskab
Indhold: Med Obama i Det hvide Hus er USAs internationale prestige i dag under langsom genopbygning. I Europa har det første tiår af de 21. århundrede imidlertid været præget af et voldsomt udbrud af antiamerikanisme, som ikke mindst er kommet til udtryk i litterær sammenhæng. På kurset undersøger vi litteraturen som udklækningsanstalt og spredningsmedium for antiamerikanske forestillinger. Vores arbejde med antiamerikanismen vil spænde over såvel en samtidslitterær som en litteraturhistorisk dimension. Vi kommer til at beskæftige os indgående med nyere værker af blandt andre Jelinek, Pinter, le Carré og Hamid, som på forskellig vis artikulerer en chauvinistisk ladet kritik af USA. Samtidig, som baggrund herfor, vil vi se på antiamerikanismens litteraturhistorie fra romantikken til det sene 20. århundrede ud fra forfattere som Dickens, Wilde, Kipling, Brecht, Céline og Sartre. Vi læser så vidt muligt teksterne upolitisk og fordomsfrit og kommer også til at interessere os for tvetydighederne i de enkelte værkers USA-syn, samt for Amerika-begejstringen som et parallelt spor i europæisk kulturhistorie. Vores analyser vil identificere antiamerikanismens gennemgående motiver og temaer, men hovedvægten vil ligge på litteraturen som et specifikt medium for den antiamerikanske diskurs – herunder ikke mindst litteraturens metaforiske og narrative iscenesættelser af den amerikanske virkelighed. Kurset åbner mulighed for opgave-/eksamensemner af både teoretisk, historisk og analytisk karakter, og der vil være rig lejlighed til at bidrage med egne perspektiver og idéer.
Kursus hjemmeside:
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 26/8-2009



Københavns Universitet